Fra blog til citat

Når virksomheder blogger, så melder spørgsmålet sig ofte: Afspejler bloggerens (personens) holdning virksomhedens eller giver bloggen kun (eller også) udtryk for personlige holdninger?

En af de virksomheder, der har oplevet det dillemma i virkeligheden er Arla. Arla har seks weblogs, hvor en af dem er fra pressechefen Louis Illum Honoré.

Louis bloggede forleden om Arlas seneste opkøb, hvor han giver udtryk for nogen personlige overvejelser i forbindelse med opkøbet. Det er der intet i vejen med, det er netop her bloggen har sin styrke. Men problemet opstod, da den gode pressechef få dage senere kunne læse sin egen blog som citater i Landmandsavisen Effektiv Landbrug. Under overskriften “Pressechef forudser problemer” kunne han pludselig se sin blog ophøjet til citater i en redaktionel artikel om opkøbet.

Episoden har givet anledning til en spændende debat på Louis’s blog, hvor flere forskellige synspunkter kommer frem. Også fra avisen, som “ophøjede” Louis’ indlæg til citat.

Det tilkommer ikke denne blogger, at komme med et grydeklart svar på dillemmaet, det må være op til den enkelte virksomhed, hvordan man håndterer det. Arla selv håndterer det fint ved klart og tydeligt, at gøre opmærksom på, at det er skribentens egen holdning og ikke virksomheden, der kommer til udtryk. Der hvor kæden er hoppet af i denne historie er, at avisen – så vidt vides – ikke har taget kontakt til pressechefen inden man bruger hans blog til citat. Set med journalistbriller på, så havde det været det rigtige at gøre og så havde Louis også undgået dilemmaet i forhold til alle de interessenter han skal forholde sig til.

Lad os nu bare håbe på, at eksemplet ikke har skræmt pressechefen fra at blogge, for vi er mange, der gerne vil følge med i Arlas pressechef’s betragtninger – åbenbart også landbrugsaviser… 🙂

Man kan i øvrigt læse meget mere om Arla’s retningslinier for deres blog her.


Skriv en kommentar