Partier VIL så gerne, men forstår det ikke – endnu

Nu er der valg. Det er vist gået op for de fleste. Og politikerne fra de forskellige partier er i fuld gang med valgkampen, hvor der bliver kæmpet om at overbyde hinanden således man står som den der har givet de største (og bedste?) løfter.

Og det er da også gået op for partierne, at nettet er en god måde at komme i kontakt med mange potentielle vælgere – ikke mindst de unge. I dagens udgave at MetroXpress kan man for eksempel læse at partier bruger flere og flere ressourcer på internettets mange fortræffeligheder som blogs, YouTube, Flickr osv.

For eksempel bruger De Radikale næsten hele deres budget på nettet. Konservative har fordoblet deres “net-budget”. Socialdemokraterne har firdoblet deres og SF bruger 80 procent af budgettet på banner, YouTube osv.

Det er jo helt fantastisk, men men men… når man så ser på hvad partierne har fået ud af de mange ressourcer, så kan man godt tage sig lidt til hovedet.

Eksempelvis så er Helle Thorning kommet på YouTube, men at se indslaget på YouTube er som at se Statsministerens nytårstale – ikke kun speaken men sørme også baggrunden er magen til. Måske hun forbereder sig ? 🙂

helle.jpg

Og Bendt Bendtsen blog består af indlæg som må være copy-paste fra partiets pressemeddelelser. Det må være første gang jeg ser et blogindlæg, hvor blogindehaverens indlæg indeholder citater fra blogindehaveren selv.

Venstre’s Anders Fogh har også en blog, men kunne vist lige så godt være skrevet af en flok embedsmænd – for indlæggene er alen lange og det er meget svært at fornemme mennesket bag. Og så har Anders Fogh ikke lige frem overrendt de mange der har brugt tid på at kommentere med svar på deres mange spørgsmål – kun 2 gange har Statsministeren følt det var nødvendigt at skrive en kommentar. Det er jo ikke meget, når man tænker på, at der har været over 500 kommentarer. Det er som om forståelse for det at have en blog ikke helt er trængt igennem endnu – og slet ikke det ansvar det er at starte en. Så skulle man hellere lade være.

Og jeg kunne blive ved.

Det er dejligt at partierne bruger nettet, og at de bruger de mange sociale medier derude – men de burde nok lige have snakket med en som Trine-Maria fra Social Square (Hovedet Paa Bloggen) før de gik igang – for de mangler alle det allervigtigste – nemlig det at man brænder for mediet og at man giver noget af sig selv.

De sociale medier handler om personlighed og dialog, og ikke bare tørre informationer. Men man skal jo kravle før man kan gå – så til næste valg så er de nok klar…

Skriv en kommentar