Undersøgelsen man SKAL sige nej til…

Jeg har tidligere skrevet om en undersøgelse fra TV2 hvor det ikke er muligt at sige nej tak. Nu er min kollega Rikke blevet mødt af denne undersøgelse.

screendump2.jpg

Hvis man læser teksten – så skal man dowloade et lille program, der lige tjekke hvor du har været på nettet. De informationer sendes så tilbage til undersøgelsens bagmænd. Som sjovt nok er ingen ringere end FDIM (Foreningen af Danske Internet Medier).

Som jeg husker min barnelærdom indenfor brugen af internettet – så må man ALDRIG downloade noget fra nogen man ikke kender. Og da slet ikke et lille program man ikke aner hvad kan. De skriver så, at oplysningerne om ens færden på nettet aldrig vil kunne spores tilbage til en selv. Det er så deres forsikring om at det er helt fint at downloade et lille program… tja, bum bum…det ville jeg nok også skrive hvis jeg havde ondsindede tanker om brugen af informationerne…

Jeg tror, nej jeg ved, at hvis jeg sagde til vores it-ansvarlige, at jeg lige havde downloadet et program, der undersøger min færden på nettet og som sender disse oplysninger videre til en ukendt database – så ville han rive hovedet af mig – og spørge om jeg var rablende vanvittig.

Jeg har svært ved, at forstå at en forening som FDIM står bag en sådan undersøgelse. Det står i stærk modstrid mod alt hvad man ellers får fortalt om it-sikkerhed.

Der sker sikkert ikke noget ved det – men det kan man jo sige om så meget. Det er først, når det går galt, at man får slagene. Og denne slags undersøgelser fra respektable afsendere kan i værste fald være med til at man i andre tilfælde blindt svarer ja til undersøgelser med lignende indhold, men fra en ondsindet afsender. Det bør FDIM ikke risikere.

Skriv et svar

