Bybranding – you have to walk the walk

I Heart Los Angeles

”Come and taste real Italian food”! Både min kæreste og jeg kigger trætte på den store italiener, der slår hånden ud i retning af restauranten. På vores ferie i Rom finder vi hurtigt ud af, at autenticitet er svær at finde i en by, hvor det årlige antal af turister nærmer sig otte millioner. Jeg forsøger at bilde mig selv ind, at Rom er en fantastisk by, men lige meget hjælper det. Jeg er skuffet. Byen lever ikke op til mine høje forventninger, og jeg føler ikke magien.

Los Angeles – det’ så godt brandet!

Den britiske avis The Guardian har i samarbejde med konsulentbureauet Saffron, der er eksperter i urban branding, udarbejdet et barometer over verdens stærkeste bybrands. De målte på to aspekter: fordele (forstået som blandt andet attraktioner, klima, infrastruktur og sikkerhed) og omtale på sociale medier.

Overraskende nok rangerer mange store europæiske byer ikke højt på listen. Los Angeles topper og placerer sig dermed over byer som New York og London. Det viser sig, at de byer, som formår at udnytte sine unikke kendetegn og fordele, er de mest solide brands. Som stifteren af Saffron, Wally Olins, siger: ”When it comes to brands, you can’t just talk the talk, you have to walk the walk.” L.A. rangerer altså så højt, fordi den formår at udnytte kendetegn som det varme klima, Hollywood (livs)stilen, kulturel mangfoldighed og masser af glitter.

Arrivederci Roma

At Rom lander som nummer 26 på listen, overrasker mig ikke. Jeg lavede ikke omtale på sociale medier under mit ophold i byen. Rom virkede hverken troværdig eller autentisk, og jeg fandt ikke ind til kernen og den romerske sjæl. Jeg ved godt, at byen er fuld af ”rigtige italienere”, men jeg er ret sikker på de ikke spiser ”real Italian food” sammen med alle turisterne og mig.

Læs artiklen fra The Guardian her og find ud af, hvor stærkt et brand din yndlingsby har.

med emneordet , , , , , , , , , , ,

Skriv et svar

