Snapchat – forgængelig markedsføring eller forgængeligt modefænomen?

 

IMG_7417-1300x866

Markedsføring på de sociale medier har aldrig været mere hypet end de er i dag. Man kan efterhånden ikke have en virksomhed med respekt for sig selv, der ikke har en Facebook-konto og en blog, men hvor går grænsen? Branding på snapchat er blevet kaldt det nye sort, men er det ikke bare et nyt hult modefænomen, og skal der måske ikke snart være en grænse for, hvor begejstret man kan være over markerdsføring på de nye medier?

PR, markedsføring og synlighed hænger unægteligt sammen. Det handler om at blive husket. Men hvad sker der, hvis reklamen kun varer få sekunder og derefter forsvinder permanent? Konceptet bag snapchat og den nye tendens med de forgængelige medier er, at intet bliver gemt, men alting hurtigt glemt. Så kan man spørge sig selv: Er det ikke det modsatte af effektiv branding, og er det i virkeligheden ikke bare en ny tidssluger for virksomhederne?

Ifølge flere eksperter er Snapchat det nye sort inden for branding. De mener, at det ikke kun er fordi, man i branchen skal følge de nyeste tendenser, men fordi Snapchat kan noget helt specielt: Snapchat giver forbrugeren en anononymitet, der ikke hidtil har været mulig på de sociale medier. Forbrugeren er logget ind under et alias. Billeder eller videoer, man sender, forsvinder efter et øjeblik. Desuden er beskeden kun henvendt til én person eller flere, som man aktivt vælger, og ikke til en bred social medieflade bestående af ens mor, ens gamle folkeskolelærer og ens bedste venner. Det giver virksomheder et helt unikt indblik i kundens umiddelbare reaktion på – og ærlige mening om reklamen. Brugeren skal ikke stå til ansvar på samme måde som for eksempel på Facebook, og det er heller ikke lige så farligt for virksomheden, da eventuel kritik – ligesom alt andet på Snapchat – forsvinder ud i det glemte efter få sekunder.

Det er stadig uvist om markedsføring på Snapchat bliver det helt store hit, eller om det, som mediet selv, forgår efter et kort øjeblik. På den anden side handler det måske i virkeligheden ikke så meget om mediet, som det handler om strategien. Det gør det jo ofte i kommunikations og PR – branchen.

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s