Kommunalvalget: Noget, der ikke stemmer!

Blog_fotoForargelse. Det er den følelse, der bedst beskriver min oplevelse af kommunalvalget. Forargelse over den åbenlyse mangel på sammenhæng mellem kommunikationen og mine rent praktiske muligheder for at komme til stemmeurnen.

Aldrig før har kommunikationen omkring kommunalvalget været så synlig og omsiggribende. Kendisser som Simon Kvamm, Thure Lindhardt og Andrea Rudolph har (også) stået i kø for at udbrede budskabet:  ”Tænk dig om, før du ikke stemmer”. Der har været diverse Facebook-sider, websites, plakater – og så videre og så videre.

Det er et godt budskab. Det er på sin plads, at vi aktivt kommunikerer vigtigheden af at stemme.

Men det er ikke på sin plads, at vi ikke har optimale muligheder for faktisk at gøre det. Jeg selv – og flere af mine bekendte – var vidne til en enormt lang kø ved valgstederne, som flere mennesker ikke orkede at stille sig bag i. Simpelthen fordi de ikke kunne nå det mellem børneafhentning og madlavning, eller fordi valgstederne lukkede allerede kl. 20.

Kan det virkelig være rigtigt, at vi overdynges med ’husk nu at stemme’-budskaber og samtidig ikke kan ’få lov’ at gøre det? Og her nævner jeg ikke engang manglen på digitale stemmemuligheder – det er en anden snak.

Er det bare mig, eller er der noget, der ikke stemmer?

Det lugter langt væk af utroværdig kommunikation. Troværdig kommunikation kræver sammenhæng mellem budskaber og handling. Mellem teori og praksis. At opfordre til noget og sørge for, at det kan lade sig gøre.

Så min opfordring til bagmændene (KL, Danske Regioner og Økonomi- og Indenrigministeriet): Tænk jer om, for folk stemmer!

med emneordet , , , ,

Skriv et svar

