Lobbyismen bliver voksen

iStock_000023463046XSmall

Prøv at sige ”Waterfront og DSB” til et middagsselskab – og du vil straks høre en stribe udsagn, der ikke hører hjemme på en pæn blog.

Lobbyisme fra virksomheder og organisationer har ikke det bedste ry i offentligheden. Og da slet ikke, når det udøves af kommunikationsrådgivere, der kalder disciplinen for ’public affairs’.

Ikke desto mindre er lobbyister og udøvere af public affairs populære hos magthaverne.

En undersøgelse blandt medlemmerne af det danske Folketing afslører, at de finder lobbyisme og public affairs helt nødvendig for, at de som politikere kan navigere på deres politiske fagområder og holde sig ajour med, hvordan lovgivningen fungerer i samfundet. Halvdelen af Folketingets medlemmer mødes med lobbyister cirka en gang om ugen, og stort set alle har møde med en lobbyist en gang om måneden.

Kommunikationsrådgivere med public affairs som arbejdsområde og andre lobbyister er altså velkomne på Christiansborg. Men det må ikke tages som udtryk for, at det er dem, der udformer lovgivningen. Det gør politikerne stadigvæk. De bruger korpset af repræsentanter for erhvervs- og interesseorganisationer som inspiration til at træffe de politiske beslutninger. 

Den generelle opfattelse blandt politikere er da også, at de rent faktisk træffer bedre beslutninger takket være de input, de får fra repræsentanter for brancher og andre interessenter. Mere end 90 % af Folketingets medlemmer har den opfattelse.

MEN: Det stiller krav til os som kommunikationsfolk.

Den plumrede sag om kommunikationsvirksomheden Waterfronts samarbejde med DSB har gjort det klart, at lobbyisme og public affairs kun fungerer i demokratiets interesse, når det sker i 100 % åbenhed og ved hjælp af værktøjer og metoder, som tåler fuldt projektørlys. Her kan den danske kommunikationsbranche fortsat lære noget fra USA, hvor public affairs er et meget stort og modent forretningsområde, der nyder fuld anerkendelse blandt alle aktører på den politiske scene.

Waterfront-sagen har ikke været køn at se på. Men den har givet den danske public-affairs-branche et godt og tiltrængt skub i retning af at blive voksen.

/Kjeld Vang

med emneordet , , , , ,

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: