Velkommen på forsiden!

”Skodmad”, ”Det store fødevarebedrag”, ”Brækkede sig af grisebørster i Gølpølse”, ”Fy for fanden”. Nogle af de overskrifter kunne man læse i aviserne og på TV, blogs og debatfora om fødevarer i 2011. Os forbrugere går højt op i, hvad vi indtager af mad og drikke, og derfor er det ofte fødevarevirksomhederne, som er særligt sårbare over for kritik i medierne. Hvordan håndterer virksomhederne så pressen?

I U communicate har vi gennemført en undersøgelse blandt 30 små og store fødevarevirksomheder i Danmark. Ud fra den har vi kortlagt en række tendenser blandt de danske fødevarevirksomheder.

I forlængelse heraf har vi også udarbejdet en række anbefalinger til bedre pressehåndtering, som vi lister herunder.

Tendenser

#1 Frygt for dårlig omtale, men intet beredskab. Kun hver fjerde fødevarevirksomheder har et systematisk presseberedskab, selvom de frygter negativ omtale. De føler, det er overflødigt, f.eks. fordi de er for små til at nogen interesserer sig for dem eller fordi de er økologiske og derfor tror sig fri.

# 2 Beredskab laves først efter krisen er indtruffet. Og derfor rapporterer flere af virksomhederne om situationer, hvor journalisten har været mere forberedt end virksomheden selv.

#3 Gode intentioner – ingen konkrete procedurer. Fødevarevirksomhederne er enige om, at journalister og utilfredse kunder skal tackles ”åbent, ærligt og seriøst”. Men kun få følger op med konkrete procedurer.

#4 Brud på fødevaresikkerheden er den værste krise. Den værst tænkelige krise er brud på fødevaresikkerhed, som kan resultere i sygdom eller dødsfald blandt forbrugerne. Herefter følger de eksterne forhold, som fejl fra leverandøren, fejlslåen høst, brand og naturkatastrofer.

#5 Flertal oplever ensidig eller usand presseomtale. Over halvdelen oplever omtale som værende ensidig, unuanceret eller direkte usand. Journalisten har ikke set sagen fra virksomhedens vinkel eller har slet ikke kontaktet virksomheden forud for omtalen.

… Hvad gør vi så ved det?

Anbefalinger

#1 Kortlæg potentielle kriser. Første skridt til en bedre pressehåndtering er at kortlægge de potentielle kriser, som virksomheden kan komme ud for. Brug et simpelt værktøj som en brainstorm.

#2 Forbered svar på kritik. Formuler virksomhedens svar på en eventuel krise på forhånd. Udpeg en presseansvarlig og udarbejd skabeloner til pressemeddelelser.

#3 Fastlæg konkrete procedurer. Det kan f.eks. være en 24-timers regel, hvor den administrerende direktør altid kan kontaktes angående svar til pressen. Det kan være en brevkasse, produkterstatninger, strategi for tilbagetrækning af produkter, måling af kundetilfredshed og rundvisning.

#4 Tag ansvar for hele værdikæden. Forbrugerne og journalisterne skelner ikke mellem fejl hos leverandøren af råvarerne eller hos producenten. Derfor må fødevarevirksomheden ikke distancere sig fra leverandørerne, men tage ansvar for og kontrol over hele værdikæden.

#5 Fortæl også de gode historier. Presseomtale behøver ikke være negativ. Husk også at fortælle de gode historier. Lav et årshjul for alle de gode milepæle, som virksomheden forventer at opleve fremadrettet og kommuniker dem i pressemeddelelser og henvendelser til journalister. De kan f.eks. omhandle omsætning, produktnyheder, forbrugstendenser eller alliancer.

med emneordet , , , , , , ,

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: