Troværdig kommunikation på sociale medier

I U communicate arbejder vi med troværdig kommunikation. Vi tror på, at vejen frem til at flytte virksomheder og forretninger går gennem den troværdige kommunikation fremfor gennem synliggørelse. Men hvordan kobler vi den troværdige kommunikation med de allestedsnærværende sociale medier, som i dag ikke er til at komme udenom?

Vi har tidligere skrevet om vores syv gode råd til troværdighed kommunikation. Dem vil vi nu forsøge at koble med vores erfaring med sociale medier.

# 1 Find dit eget hvorfor

Kend dit eget ”hvorfor” og din egen eksistensberettigelse inden du går på f.eks. Facebook. Det hjælper dig til bedre at kunne definere mål og formål med at gå socialt. De generelle kommunikationsstrategiske overvejelser er ikke sat ud af kraft, bare fordi platformen er social.

#2 Skab mening sammen

De sociale medier er et fantastisk sted at skabe brugergenereret indhold. I øjeblikket hjælper vi Grønne Gaarden med at køre en julekonkurrence, hvor fans’ene sammensætter julemenuer hvor Grønne Gaardens produkter indgår. Det er da co-creation.

 #3 Stil skarpt på din kernefortælling

Find de gode historier frem og fold dem ud. F.eks. på de sociale medier. Frivilligjob.dk har stillet skarpt på værdien af at være frivillig både på deres egen blog og på Facebook.

 #4 Slip lidt af kontrollen

Mange virksomheder tøver med at springe med på den sociale bølge. Men faktum er, at der bliver talt om dig og dine produkter uanset om du er der eller ej. Så det er bare med at deltage i dialogen og prøve at slippe kontrollen lidt. Således gik Grønne Gaarden fra at have 60 fans til nu at have næsten 800 på et halvt år.

#5 Involver dine interessenter

Ofte er det ikke nok bare at udlevere information til dine interessenter. Du skal også involvere dem. Det gør Risskov Gymnasiums elevambassadører, når de inviterer til brobygningsarrangementer. Her erhverver de nye elever til gymnasiet ved involvere dem og være en god ambassadør. Se også deres Facebookside.

#6 Vær selv et godt eksempel

Gå ikke på de sociale medier uden en klar strategi. Hiv en community manager ind, der har til opgave at sikre den gode dialog og den gode tone virksomhed og brugere i mellem. Grønne Gaarden svarer altid på fans’enes spørgsmål og sikrer aktvitet og indhold på siden.

#7 Lyt og lær

Vær ikke bange for at spørge brugerne selv, hvad de godt kunne tænke sig mere af. Det kunne jo vise sig, at der faktisk ligger en guldgrube af gode idéer gemt i dine fans.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s