Lyt og lær

”Vi er udstyret med to ører og én mund, så vi kan lytte dobbelt så meget som vi taler”
(Epictetus (55-135), Græsk filosof)

I U communicate har vi fundet syv råd til troværdig kommunikation, hvor det éne er inspireret a Epictetus’ citat. Ideen ’lyt og lær’ er efterhånden en gammel sag, men ikke desto mindre stadig relevant. Og måske særlig relevant når det handler om at få fuldt udbytte af sin tilstedeværelse på de sociale medier.

Tror man, at Facebook er en ny form for reklamekanal, hvor man kan udelukkende skal reklamere for sine produkter og fortælle om sin sag, er der noget, man har misforstået. Sådan virker det nemlig ikke. Troværdig kommunikation på de sociale medier – og troværdig kommunikation i det hele taget – handler nemlig om at lytte.

Aktive, loyale og indholdsgenererende brugere er enhver virksomheds våde drøm. En drøm, der lettere kan blive til virkelighed, hvis du bruger de sociale medier til andet og mere end blot at ’skubbe’ budskaber ud i cyberspace. En vigtig del af strategisk kommunikation på sociale medier er derfor at slå lyttelapperne ud og lære noget om og af brugerne. På Facebook handler det om at snakke med sine brugere og ikke til dem. De har ofte flere ideer og holdninger, end man lige skulle tro.

Når du som virksomhed stiller spørgsmål og opfordrer til dialog, giver du brugerne en grund til at engagere sig. Ved at bruge nogle af dine ressourcer på at lytte, indsamler du uvurderlig viden og kan etablere en dialog, der kan være svær at skabe andetsteds. En aktiv lyttestrategi giver dig afsæt til god og troværdig kommunikation.

Ved at lytte med to ører og tale med én mund kan du:

  • Identificere hvem der er vigtige ambassadører
  • Få indsigt i brugernes meninger og ønsker
  • Komme direkte i kontakt med dine brugere
  • Lære hvordan din brugergruppe er sammensat
  • Skabe troværdig kommunikation

…Det kan vel ikke skade?

Se et eksempel på at det virker fra vores dagligdag her

Her finder du videoer om, hvordan LEGO, Arla og TC Electronic har haft succes med at lytte til deres brugere (Videoerne er fra Headstart-seminar d. 12. oktober 2011 om brands på sociale medier).

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: