Engagér, engagér, engagér

Alle snakker om det, flere prøver det, mens andre igen ”liiiige ser tiden an”. Men mon ikke tiden er set så meget an, som den bliver? Det udvikler sig jo alligevel hele tiden. Så kom bare i gang: Engagér dine brugere på de sociale medier. De bliver mere involverede – du bliver meget klogere.

Vi lever i en verden, hvor daglige google-søgninger, Twitter-opdateringer og Facebook-surfing er blevet mindst ligeså normalt som tandbørstning og lige så let som at klø sig i… håret. Og mange virksomheder klør sig noget i håret, når de skal beslutte, om de skal være til stede på de sociale medier. Snakken går allerede derude i de virtuelle dagligstuer og på de nye markedspladser – så hvorfor ikke tage plads, blande sig og måske endda lære noget af det?

Hvordan man gør? Her er 10 simple råd til, hvordan du aktiverer og engagerer brugerne på din Facebook-side.

1)      Stil spørgsmål
Brugerne sidder inde med uvurderlig viden, vigtige holdninger og brugbare meninger. Ved at stille spørgsmål opfordrer du til dialog, og du får indsigt i dine brugeres ønsker, tanker og krav.

2)      Deltag aktivt
Det er ikke nok at lave en opdatering engang imellem. Deltag i dialogen, svar på kommentarer, spørg ind til opslag og vis brugerne, at du er interesseret – for det er du! Det bør du i hvert fald være.

3)      Slip kontrollen
Det er svært at lægge lange forkromede strategier for brugen af sociale medier, for mulighederne ændrer sig hele tiden og let’s face it: her er det brugerne, der trækker i den retning, de vil i. Vær ikke bange for at slippe kontrollen og følge med. De fører dig helt sikkert til steder, du ikke selv havde tænkt på.

4)      Lad brugerne generere indhold
Det handler om troværdig kommunikation. Hvis du kan få brugerne til at generere indhold på din side, snakke om dig og fortælle om dine kompetencer/produkter, ja så er det meget mere troværdigt, end hvis du selv sagde det samme.

5)      Brug deres viden, få deres mening
Brug de sociale medier til at forstå dine brugere bedre. Den gode gamle ’lyt og lær’ er bestemt ikke død.

6)      Lav konkurrencer
Konkurrencer skaber bevægelse og aktivitet på din side. Dine brugere engageres på let og legende vis, du kan bruge det til at forbedre dit produkt, til at reklamere for en sag eller noget tredje. Konkurrencerne kan også lokke nye brugere til.

7)      Brug netværket
Når dine brugere linker til dig, én af dine nyheder, eller skriver om dig på Facebook, så ser deres netværk det. Lad snebolden rulle: lav netværkskonkurrencer og rekrutteringskampagner gennem de brugere, du allerede har.

8)      Gør det vedkommende
Brugerne melder sig ikke ind i din Facebook-gruppe kun for følge med i din egen-reklame. Kommunikationen skal overvejende være ikke-kommerciel, for at brugerne ser værdi i at engagere sig.

9)      Sørg for flow
Hav en strategi for, hvor tit du skal poste på din Facebook-side, så der kommer et kontinuerligt flow. Det er mest troværdigt, hvis dit aktivitetsniveau er nogenlunde stabilt og du ikke kun er til stede, når du har et nyt produkt, eller en nyhed, du vil fortælle om.

10)   Kobl Facebook til dine andre aktiviteter og medier
Sørg for at der er et godt sammenspil mellem eksempelvis din hjemmeside og din Facebook-side og brug gerne Facebook som en platform til at binde dine aktiviteter sammen.

 

Så er det bare med at komme i gang, for jo: du ved nok til at vide nok!

med emneordet , ,

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: