Ambassadørkorps er det nye sort

Organisationer, banker, gymnasier, universiteter, netværk, mentor programmer, foreninger og forbund. De bruger det alle sammen. Ambassadørkorpskonceptet er i høj grad blevet et brugbart værktøj på kommunikationspaletten. Men hvad er en ambassadør egentlig, hvorfor er det en
god idé at arbejde strategisk med dem og hvordan gør man i praksis?

En ambassadør er en person, som frivilligt vil gå forrest og anbefale en virksomhed, et produkt eller et initiativ til andre. Værdien i en ambassadør ligger
i, at han/hun er autentisk og troværdig i sin fortælling, fordi ambassadøren går personligt ind for sagen. Ambassadører kan være alt lige fra kunder til medarbejdere og elever.

Hvorfor arbejde strategisk med ambassadører? Det ser sådan ud, at envejskommunikation og den traditionelle top-down styring er blevet skiftet ud med ønsket om samtale og dialog på tværs af kanaler og målgrupper. Mening findes nemlig ikke kun i de planlagte budskaber, men i høj grad også blandt interessenterne selv. Ved at arbejde strategisk med ambassadører får virksomheden en unik mulighed for at ”tappe ind i” og blive en del af den snak, der allerede finder sted, på en naturlig og ofte meget billig måde.

Hvordan gør man så i praksis? Det vil altid variere fra virksomhed til virksomhed. Men i U communicate arbejder vi ud fra tre følgende faser:

Giver det så noget? På Risskov Gymnaisum steg ansøgertallet med 25% efter deres ambassadørdage. På U communicate havde vi for kort tid siden besøg af 20 nye 1.g’ere, der sammen med fem seniorambassadører fra 2. og 3.g, blev trænet i ambassadørrollen og blev knivskarpe i præsentationsteknik og oplæg. Eleverne tog fra Filmbyen 23 med rygsækken fuld at redskaber til at inspirere, motivere og involvere kommende elever på Risskov Gymnasium. Se en video fra dagen nedenfor.

med emneordet , ,

One thought on “Ambassadørkorps er det nye sort

  1. […] Ofte er det ikke nok bare at udlevere information til dine interessenter. Du skal også involvere dem. Det gør Risskov Gymnasiums elevambassadører, når de inviterer til brobygningsarrangementer, hvor de prøver at erhverve nye elever til gymnasiet ved involvere dem og være en god ambassadør. […]

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: