Start with why and inspire to action

Hvorfor er Apple så innovative? Hvorfor stod Martin Luther King i spidsen for bogerrettighedsbevægelsen? Og hvorfor var det Wright brødrene, der opfandt flyvemaskinen? Ifølge Simon Sinek er den helt tydelige grund, at alle tre er inspirerende ledere, der har styr på deres ”Why”.

There are leaders and there are those who lead

De ledere, som inspirerer os, tænker, handler og kommunikerer på nøjagtig samme måde. De, der inspirerer, er ikke drevet af hvad de gør, men hvorfor de gør.

Det handler nemlig om…


The golden circle

Why – Hvofor gør vi?

How – Hvordan gør
vi?

What – Hvad gør
vi?

Disse er de essentielle dele, som gør at en virksomhed kan yde sit maksimum: Why, How og What. Men langt de fleste fokuserer dog kun på to af delene, nemlig How og What: Strategier, aktiviterer og resultater. How og What er vitale, ja – men hvorfor gør virksomheder overhovedet alle de ting til at starte med? Hvad er eksistensberettigelsen? Hvorfor er du her?

Mange starter med produktet (what), går videre til strategi og proces (how), men glemmer ”Hvorfor”. De inspirerende virksomheder tænker, handler og kommunikerer indefra og ud af denne cirkel.

The master of Why

Et letforståeligt eksempel er Apple.

Hvis Apple var som alle andre kunne deres marketing f.eks. lyde sådan:

”Vi laver gode computere. De har et flot design og er brugervenlige. Vil du købe en?” (What + How)

Hmn.

Men sådan her kommunikerer Apple rent faktisk:

”I alt hvad vi gør tror vi på at tænke anderledes og udfordre status quo’en. Det gør vi ved at lave smukt designede computere, som er brugervenlige og lette at bruge. Vil du købe en?” (Why + How + What)

Ja!

Forbrugere køber ikke hvad du laver, men hvorfor du gør det. Målet bliver da appellere til dem, som deler din overbevisning og ikke hvad du laver. På den måde taler du direkte til folks adfærd og inspirerer til handling.

På U communicate bruger vi eksistensmodellen til at understøtte den troværdige kommunikation. ”Hvorfor” bliver kernen og ved at kommunikationsindsatsen altid tager afsæt i eksistensgrundlaget, skærpes og målrettes kommunikationen og troværdigheden øges.

Hvordan kan du bruge Why i din forretning?

Se en video med Simon Sinek her.

med emneordet , , , ,

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: