Hvad er det, der gør Dicte så speciel?

I de seneste par uger har Aarhusianerne kunnet læse i medierne, at deres by nu ikke blot bliver scene for mord og forbrydelser af værste karakter (læs f.eks. Politikere glæder sig til mord i byens gader i Jyllands-Posten d. 13 april) men også at dette vil gavne profileringen af byen (læs f.eks. Dicte gør Aarhus berømt i Aarhus Onsdag d. 20 april). Der er selvfølgelig filmatiseringen af Elsebeth Egholms række af krimiromaner om kriminalrapporteren Dicte Svendsen og hendes jagt på at opklare forbrydelser og mordgåder rundt omkring på velkendte steder, der refereres til.

Men hvad er det egenligt, der gør Dicte så speciel for Aarhus? Når alt kommer til alt er hun jo bare en fiktiv person i en fiktiv historie.

I Rescu fand vi dog, i en kortlægning af tv-seriens og biograffilmens brandingpotantiale for byen, at Dicte med sit stærke og karakteristiske Aarhus-portræt har kapaciteten til at profilere byen i overensstemmelse med især tre strategiske visioner for kultur-, turisme-, og erhvervsliv. I denne runde af blogindlæg vil vi gå bagom scenen og kigge nærmere på to af de begreber, der danner grundlaget for dette link mellem ’Dicte’ og den trefoldige byprofilering – nemlig City Branding og filmturism.

Følg med og sig, hvad du mener om Aarhus’ nye position som kulisse for disse tiltag.

med emneordet ,

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: