City Branding

For rigtig at kunne forstå begrebet City Branding må man spørge sig selv: Hvad er det, der gør en by unik? Når man så har tænkt lidt over det, bliver det klart, at en bys brand er en underlig størrelse. For hvem kan i virkeligheden svare på, hvad gør Aarhus unik? Kan det være dens naturskønne omgivelser, dens pulserende uddannelsesmiljø, dens farverige festuge, eller måske den hyggelige lille butik, der ligger nede i Mejlgade?

I virkeligheden kan det være det hele. Og mere til. For ifølge forsker og professor i bl.a. City Branding ved Handelshøjskolen i Aarhus, Aarhus Universitet Finn Frandsen er grundtanken bag begrebet nemlig denne: ”Hvis man kan brande et produkt, en virksomhed eller en organisation, så må man også kunne brande steder, herunder byer, kommuner, regioner og nationer.” (Interview den 13. februar 2011)

Hvis dét virkelig passer, må man også kunne tillade sig at skelne imellem indbyggere og turister, ligesom medarbejdere og kunder i en virksomhed, samt begynde at identificere nogle af de varemærker og symboler, der ligesom hos virksomheden er centrale for identiteten og værdien af byen.

Når vi derfor finder, at Dicte kan være kommunikationskanal for Aarhus’ identitet, inklusiv de tre vækstskabere, er det med en vurdering af, at de billeder og stemninger, som vil komme til at rulle over skærmen hos danske, tyske, svenske, norske og finske seere i efteråret 2012 tager udgangspunkt i det, der gør Aarhus til Aarhus. Men andre ord vil succesen af projektet afhænge af, om Aarhusianerne vil kunne finde genkendelsens glæde (eller måske gys) i Dictes indragelse af velkendte bygninger, parker, gadehjørner og kvarterer, og om andre målgrupper vil kunne danne sig et indtryk af byens identitet igennem selvsamme billeder.

Hvad tror du? Og hvilke varemærker skal Dicte i øvrigt profilere?

med emneordet , ,

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: