Social learning vol. 2

Hvilke potentialer har computerspil i et bredere læringsperspektiv? Mathias Poulsen fra Play Consulting præsenterede på Headstarts seminar gaming aspektet omkring læring. Play Consulting rådgiver om computerspil i undervisningen og forsøger at kombinere computerspil med andre tilgængelige læremidler og redskaber.

Computerspil er i sin grundform bare underholdning. Men Play Consulting tager afsæt i,  at spil skaber lyst til at lære skills for dermed at løse problemstillinger. Det særlige ved spil er, at man opnår træning i at løse problemer sammen. Konteksten kan både være i selve spillet, men også blandt venner. Computerspil skaber altså rammen om et læringsrum, hvor man udfordres og lærer det, der skal til for aktivt at løse spillets problemstillinger.

Hvordan er spil så sociale?

Flere spil er i sin grundessens sociale. Det er nødvendigt at lære sociale kompetencer, f.eks. at samarbejde og knytte forbindelser, for at komme videre til det næste trin i spillet. Læringsrummet bliver derfor socialt. Der skabes på den måde ”Collaborative superpowers”, hvor spilleren indgår i praksisfællesskaber ved legitim-perifær-deltagelse (læreprocessen har en rettethed mod at blive en del af praksisfællesskabet). Samtidigt er der i spil en peer-to-peer effekt, hvor man får folk til at lære af sig selv og hinanden via en instruktør (spillet).

Collaborative learning

Et godt eksempel på et spil, hvor brugerne er afhængige af hinanden er Portal 2. Dette spil udfordrer spilleren gennem platformspil og fysik-baserede puzzlespil, mens man bruger sin håndholdte device. Det omfatter en two-player co-operative mode, hvor hver spiller er en robot, der skal arbejde sammen for at fuldføre hvert niveau.

Gamification

Er denne læringsværdi i computerspil så noget, vi kan overføre til andre koncepter? Tendensen siger ja, og det kaldes ’gamification’. Et koncept, der helt grundlæggende handler om, at man overfører de basale ting fra spil, som er sjove og involverende, til ting, som normalt ikke anses som værende spil. F.eks. Foursqaure og Chromaroma, hvor man gør sig fortjent til points, badges og achievements.

Konkurrenceelementet fra spilverdenen kan vi godt bruge her på RESCU Kommunikation. Men hvad angår læring, er der så ikke en mere meningsfuld måde at skabe interagerende spil på? Som udfordrer os og får os til at arbejde sammen? Det burde være tilfældet.

med emneordet , , , , , , , ,

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: