Glem din IQ. Tænk over din NQ.

Det handler om netværk. Og det handler om involvering. Jacob Bøtter, stifter af Wemind, skriver i sin bog ”NQ: Involvering med sociale medier”, at i en verden med stigende kompleksitet kommer din NQ, din netværkskvotient, til at spille en større rolle end din IQ. Man skal nemlig ikke gøre tingene vanskeligere, end de er, og det er der bestemt en tendens til i virksomheder og organisationer, som vil prøve kræfter med Facebook, blogs, crowdsourcing osv.

Tværtimod skal man glemme sin IQ, siger Bøtter, og tænke på sin NQ. Det handler om at involvere kunder, leverandører, brugere, medarbejdere og offentligheden på tværs af netværk.

Bøtters bog er en meget god opfølgning på sidste indlæg om, at brands skal holde trit i deres forhold til deres fans. Bøtter foreslår, at en community manager er dedikeret til brandets eller virksomhedens sociale medie-satsning. Hvem skal det så være – en pressemedarbejder? Bøtter foreslår at finde en person, som har naturligt flair for involvering og organisering. F.eks. hende der altid arrangerer julefrokosten!

Bogen er således et idékatalog med 55 forslag til at styrke organisationens sociale kapital på nettet. Det er ikke blot et spørgsmål om at få mange venner på forskellige netværk, men om at skabe relationer, som kan bruges til gavn for alle parter. Bøtter gør det konkret – her er et par eksempler:

Find fem ansatte og start en tv-station: Få engagerede medarbejdere til at vise deres passion for virksomhedens produkter for åben skærm og dermed inspirere dine kunder til at bruge dine produkter på nye måder. Aarstiderne gør det – medarbejderne rapporterer direkte fra kartoffelmarkerne og kokkene viser sidenhen hvordan ugens kasse kan anvendes i køkkenet.

Lad kunderne kæmpe om at blive jeres borgmester: Med mobilapplikationen Foursquare er check-in ikke længere kun noget man gør i lufthavne og på hoteller. Nu checker vi ind overalt hvor vi går. Få dine kunder til at kæmpe om at checke ind flest gange og dermed blive ”borgmester” det pågældende sted. DSB gør det – den med flest check-ins på en af Danmarks store stationer blev udråbt til borgmester og vandt en rejse til Hamborg.

Fokusgruppen er død, fokusgruppen længe leve: Fokusgrupper er besværlige, tunge og dyre. Få i stedet dine kunder til at involvere sig mere uforpligtende hjemme fra sofaen. Starbucks gør det – på deres online community mystarbucksidea.com inviteres kunder til at komme med idéer til f.eks. hvordan kaffen skal smage. Et initiativ som Vestas i øvrigt så nydeligt har kopieret til en intern idéplatform ved navn MyVestasIdea.   

”NQ: Involvering med sociale medier” giver således virksomheden en samling konkrete forslag med dertilhørende eksempler. Den er velskrevet og Bøtters begejstring smitter. Han fortæller dog ikke hvordan man undgår faldgruberne eller giver eksempler på hvor det er gået galt – som der ellers er mange af. Bogen hylder derimod det nye og der er bestemt inspiration at hente. Hvis man altså ikke er skeptiker!

Skriv en kommentar