Nyt layout på EkstraBladet.dk – en øjebæ?

Så fik EkstraBladet.dk nyt layout. Det er noget som har været undervejs længe, og enkelte undersider har gennem et stykke tid haft dele af det nye layout indarbejdet. Men det er først nu layoutet er på forsiden. Og hvad skal man så synes om det?

Tja – jeg kan ikke lide det! Så er det sagt. Strukturen på sitet er IMO helt væk. Det samme er den røde tråd – antallet af billeder, billedestørrelser, font-størrelser osv. er uendelig og efterlader en med det indtryk, at man har ramt forsiden af “Kig Ind” mens den er ved at blive færdig layoutet.

eb

Jeg ved ikke om der har siddet en række amerikanske eksperter og rådgivere som har bildt EkstraBladet ind at dette er fremtiden, men jeg har svært ved at fornuften i det. Men måske jeg fanger ideen med layoutet, når jeg har kigget på det gennem længere tid. Man kan jo vænne sig til meget.

eb2

Jeg kan heller ikke lige se nogle fornyelser, som gør sitet mere brugervenligt (udover de nye faneblade i toppen), men det kan jo være de kommer…

Men for mig lige nu – så er det altså en øjebæ…

Her er et udsnit af hvad folk på Twitter siger lige nu om sitet.
eb3

(følg selv udviklingen på Twitter her)

Hvad siger du?

2 thoughts on “Nyt layout på EkstraBladet.dk – en øjebæ?

  1. Meget af den kritik, der har været af den nye forside (ja, det er kun selve hovedforsiden, der ser sådan ud) af ekstrabladet.dk går på, at folk ikke synes, det er pænt.

    Men det er ud fra forudsætningen om, at det skal være kønt – ikke effektivt.

    En del af mig (ps: jeg arbejder som redaktionel projektleder på ekstrabladet.dk) har det ligesom dig, mens en anden del af mig tror på det nye design.

    Hvorfor? Fordi det er hyperfleksibelt. Når en stor nyhed indtræffer, kan vores journalister på ingen tid skræddersy forsiden til at matche den nyhed og lynhurtigt opdatere med nye historier og tv-klip, efterhånden som de ruller ind. Der er vi ikke bundet af rigide grids som vi var før, og som alle (eller næsten alle) de andre danske mediesites er.

    Nu har det nye design kun kørt siden i torsdags (dvs. 4 dage inkl. i dag), så det er for tidligt at afsige nogen dom — samt at de forsideansvarlige vil blive bedre og bedre til at håndtere forsiden.

    Men kritik eller ej, så er der nu ingen tvivl om, at ekstrabladet.dk er et sted, hvor man forsøger nye ting i stedet for at lade andre innovere og så følge efter.

    Og når man bevæger sig forreste, så brænder man en gang imellem fingrene. Tiden vil vise, om den nye forside er en af de øjeblikke.

    Er det det, ja, så tager vi den derfra. Bliver det en succes, jamen så lur mig, om ikke vi ser det på flere andre mediesites.

    Vi kan i hvert fald ikke sige, at vi ikke har prøvet. Og end ikke 1.000.000 kritiske Twitter-brugere kan få os til at holde op med at prøve nye ting🙂

    // Lars

  2. Hej Lars

    Jeg sad og ventede på, du ville komme forbi🙂

    Jeg er enig i, at EB ikke er bleg for at prøve noget nyt (helt nyt er det vel ikke – er der ikke en fynbo, der har været der før jer http://www.fyens.dk ?)

    Men at det kun er forsiden, gør det ikke mindre skidt IMO. Det er jo den, jeg rammer først… jeg skal ærligt sige, at jeg fra at bruge EB.dk konstant og mange gange på en dag, da den typisk er først med de fleste nyheder også nogle af de business relaterede, så er jeg på de få dage der er gået næsten helt holdt op med at bruge sitet. Mine øjne kan simpelthen ikke vende sig det forvirrede billede de møder.

    Så kan det godt være det gør det lettere for redaktionen at lægge nyheder ud, men det bør da ikke være første prioriteten eller hvordan??

    Men man kan jo vende sig til alt… og efter et stykke tid så tænker man måske ikke nærmere over det…men det gør det altså ikke til noget godt.

    Men i skal absolut ikke stoppe med at prøve nye ting, men nogen gange rammer man også ved siden af🙂

Skriv et svar

