Lad ikke krisen ryste kommunikationen

En af vores gode samarbejdspartnere, Sputnik Reklame og Kommunikation har netop sendt en ekstraudgave af deres bureauavis på gaden. Her medvirker Rescu med nedenstående artikel, der handler om, hvordan man – set gennem vores briller – kan håndtere den aktuelle økonomiske krise. For nu handler det om ikke at gå i panik og lukke ned for sin kommunikation, snarere tværtimod…

Lad ikke krisen ryste kommunikationen
Krisen kradser i øjeblikket værre end den værste uldtrøje, og der går ikke en dag uden nye historier om virksomhedslukninger og truende recession. I sådan en situation er der mange virksomheder, der ser sig nødsaget til at skrue ned for sin kommunikation og markedsføring – det er en naturlig reaktion, men ofte er det ikke den bedste reaktion på langt sigt.

For i en finansiel krisetid gælder det om at skrue op for kommunikationen og i hvert fald om ikke at skrue ned. Når krisen rammer handler det nemlig i endnu højere grad om at være synlig og til stede i sit marked. I krisetider, som den flere brancher oplever i øjeblikket, er virksomhedens kommunikation nemlig endnu vigtigere end i gode tider, for nu handler det for alvor om at finde opgaver og nye kunder, så grobunden for din virksomhed ikke tørrer ud på længere sigt.

Samtidig er en krisetid aldrig absolut. Det er jo heldigvis ikke sådan, at alle danskere har indkøbt dåsemad i store mængder og forskanset sig i deres kældre. Der er stadig et levende marked og langt de fleste danskere har ikke ændret indkøbsvaner i nævneværdig grad. For eksempel oplever de brancher, der lever af det stigende behov for selvforkælelse og selvrealisering ikke nogen synderlig nedgang og efterspørgslen efter for eksempel luksusprodukter er stadig til stede.

Så ikke bare gælder det om fortsat at være synlig i sit marked, det gælder også om at vinde nye markedsandele i en tid, hvor dem der ikke kommunikerer hurtig er glemt. Det er ikke for sjov, at man siger, at dem, der ikke kommunikerer, eksisterer ikke – den frase er i høj grad aktuel under en krise.

Men hvordan gør man så det bedst, hvis markedsførings- og kommunikationskontoen er presset i den kommende tid? Der er mange muligheder, men her blot nogen få forslag til værktøjer, man umiddelbart kan forsøge sig med uden de store ekstra omkostninger.

Åbenhed
Vis dit overskud ved at være åben og i dialog med dine kunder og interessenter – for eksempel via en blog, der er et fantastisk værktøj for virksomheder i krisetider. På en blog kan man selv beskrive, hvad der sker i branchen og give sin holdning til kende i forhold til øvrige betragtninger i erhvervslivet og pressen. Det væsentlige er, at man via en blog rammer de helt rigtige læsere; nemlig dem der følger virksomheden tæt. Det er ikke et spørgsmål om antallet af læsere, men hvem der følger med. Og det bedste af det hele er, at det er billigt og enkelt at oprette en blog.

Presse
Brug krisen til et eftersyn af din PR- og presseindsats. Med forholdsvis få midler kan man komme ind i en god spiral, hvor man bruger medierne til proaktivt at fortælle de gode historier om ens virksomhed. Overraskende få virksomheder bruger medierne aktivt i deres markedsføring og endnu færre er gode til det. Derfor kan man få rigtig gode resultater ved at benytte lejligheden til at opdatere sin presseindsats. Sæt for eksempel som mål, at virksomheden hver måned skal stå som afsender af en god historie og gør det til et internt parameter for marketingafdelingen.

Online
Benyt lejligheden til at blive mere synlig på nettet. Nøjes for eksempel med at vise din nyeste reklamefilm på Youtube i stedet for på tv, opret sociale relationer og netværks på Facebook, lav en ny hjemmeside der inddrager dine kunder og brugere på en ny måde og gå i gang med at sikre, at du er synlig i søgemaskinerne – for eksempel ved hjælp af Google Adwords og en tekstgennemgang af din hjemmeside.

Så krise eller ej – sæt i gang!

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: