Sociale medier på regeringsniveau

De sociale medier er kommet for at blive. Ingen overraskelse der. Og at flere og flere får øjnene op for mulighederne, er vel efterhånden heller ikke så overraskende – alene herhjemme er der 1 million danskere på Facebook.

Men andre dele af samfundet har også fundet frem til de sociale medier. Politikerne og virksomhederne bruger dem (nogle bedre end andre). Og nu begynder militæret også at bruge de sociale medier til at forbedre deres image.

Det er dog ikke det danske militær jeg tænker på. Næh, det er et helt andet og langt mere aktuelt sted – nemlig Israel. Her har det israelske forsvar via den Israelske Ambasade i New York, netop afholdt et slags pressemøde på microblogging sitet Twitter omkring baggrunden for den verserende konflikt mellem Israel og Hamas.

Det blev afholdt den 30. december og selve debatten kan man læse ved at kigge på denne Twitter-profil @IsraelConsulate. Mere om baggrunden kan læses her på New York Times og her på denne blog der blev lavet i forbindelse med pressemødet.

At bruge Twitter til den slags alvorlige ting er ikke hverdagskost. Og det har da også affødt en del kritik som kan læses i artiklen fra New York Times. De væsentligste kritikpunkter har været at når det ikke er muligt for andre at forklare konflikten mellem Israel og Hamas i artikler på mere end 2.000 ord eller gennem flere bøger, hvordan skulle det så være muligt via 140 tegn på Twitter.

Men det er IMO ikke kernen i denne sag. Det interessante er at man begynder at møde folk hvor de nu engang er. Om det så er på Twitter eller YouTube (hvor Israel også har lave et imagefremstød) eller via traditionelle medier, det er i sig selv ikke afgørende.

Om det så virker helt efter hensigten er for tidligt at spå om, og jeg tror personligt ikke at den Twitter-profil og et par film på YouTube er nok til at kommunikere om denne meget inviklede konflikt, men det giver i hvert fald helt nye aspekter til hele kommunikationsdelen. Og det er super interessante at følge.

Jeg er sikker på at denne form for branding og dialog-baseret offentlig kommunikation vil vinde mere og mere indpas – også her i Danmark. Det er bare vigtigt at gøre det helhjertet ellers ender det som det gjorde under den seneste danske valgkamp, hvor det hele nærmest bare var et spil for galleriet.

med emneordet , , ,

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: