Reputation Management er ikke farligt

I dagens udgave af Berlingske Tidende kan man læse en lille historie om Stein Bagger fra det kollapsede IT Factory. Ikke at det er noget specielt i denne tid, hvor hans gøren og laden er dækket på kryds og tværs og så lige en ekstra gang (det var lidt mere overskueligt, da det kun var den ukuelige Dorte Toft som havde fanget færten af skandalen). Men denne historie handler om Reputation Management.

Kort fortalt har Stein Bagger kontaktet et firma for at få skjult nogle knap så flatterende historier om ham på internettet. Skjult i den forstand, at det skulle blive sværere at finde frem til historierne, når man benyttede søgemaskinen Google. Dette er blevet gjort ved at skrive postive blogindlæg og linke til postive historier om IT Factory, hvorved disse mere positive historier kommer til at rangere højere i en Google søgning på IT Factory eller Stein Bagger end de mere negative historier.

Dette har fået Berlingske Tidende til at skrive historien: “Stein Bagger brugte farlig PR-strategi”. Og her er det min pointe kommer. Reputation Managemnet er IKKE en farlig PR-startegi. For Reputation Management handler ikke om at lave fup-indlæg, der skal give misledende søge-resultater.

Reputation Management handler om overvågning af og servicering af ens omdømme (i dette tilfælde på nettet) hvad enten det er af ens personlige brand eller virksomhedens brand. og reagere hvis der dukker ting op som kræver handling. Det kan være ved at kommentere på en blog med den korrekte historie eller ved at gå i dialog med den journalist der har skrevet en forkert eller misvisende historie. Og så naturligvis ved selv at skrive og fortælle de rigtige historier på ens blog, hjemmeside osv. Reputation Management handler også om at opbygge ens brand over længere tid ved at sørge for at brandet bliver kendt og anerkendt for de ting man nu har gjort eller den viden man besidder.

At ændre på sandheden eller skabe falske nyheder for at presse ubekvemme historie ned i en søgning på nettet har intet med Reputation Management at gøre. Det er bare uetisk og endda eventuelt ulovlige handlinger.

med emneordet , , , , ,

5 thoughts on “Reputation Management er ikke farligt

  1. Trine-Maria siger:

    Jeg har postet et link til dit indlæg ovre hos deMib – for han har gang i samme diskussion bare udfra et SEO perspektiv🙂

    http://www.demib.dk/front-page-reputation-management-918.html#more-918

  2. Trine-Maria siger:

    Og jeg er selvfølgelig enig – RM er ikke farligt – det er naturligt og det er næste skridt for PR virksomheder at forstå mekanismerne, så de kan tænke den side af strategien ind🙂

  3. Jeg er glad for at se, at der som Trine-Maria siger også findes fornuftige PR-folk. Det vidste jeg nu godt🙂

    Jeg blev bare sådan ludt træt i hovedet over at læse det lidt tumpede indlæg fra Kirsten Dinesen forleden dag.

    Jeg skal iøvrigt ind i DR på torsdag og tale lidt videre om emnet …

    Det er sjovt at emnet lige blusser op nu herhjemme. Det er et område jeg har rådgivet indenfor, skrevet og holdt foredrag om i USA siden 2003-4 stykker. Det er på ingen måde nyt.

    Og jeg kan som sagt heller ikke se det uetiske i det. I hvert fald er det hverken mere eller mindre uetisk end PR, andre former for markedsføring og lobbyisme mv. Det har alt sammen at gøre med et forsøg på en eller anden form for manipulation af medier og mennesker.

    Naturligvis kan der være etiske grænser for det vi som rådgivere hjælper med, eller det som virksomheder vælger at kaste sig ud i, men jeg synes bare sjældent det er så enkelt, hvor streget lige skal trækkes.

    Man kunne vælge at trække stregen lige der hvor loven går, men dels kan der jo godt være lovlige aktiviteter, som nogle vil opfatte som uetiske alligevel (som f.eks. omtalte Kirsten Dinesen der mener online RM er uetisk), og dels kan der godt være love, som det kan være forsvarligt for den enkelte virksomhed, at bryde i konkrete tilfælde (som f.eks. da McDonnalds engang lavede grafittig vel vidende at det var ulovligt).

    Livet er ikke uden risici! Man skal bare kende de odds der er, og vide hvad der kan ske hvis det går galt. Og så acceptere det. Det gælder ikke bare for makedsføring, men for de fleste af de aktiviteter en virksomhed, eller person, kaster sig ud i.

  4. @Trine-Maria
    Tak for din henvisning til deMib – jeg havde ikke spottet den endnu i mit feed.

    Og ja det er et naturligt skridt for PR virksomheder – det er allerede taget af mange i branchen. For Reputation Management er jo nærmest hele essensen i PR. Altså håndteringen af ens kundes omdømme.

    @Mikkel deMib
    Tak for de pæne ord🙂

    Og jeg er helt enig med dig i din kommentar her og ikke mindst i dit indlæg på din blog.

    Og online RM er jo megavigtigt. Virksomheder der ikke som minimum overvåger nettet for hvad journalister, bloggere, Twittere osv. skriver og diskutere omkring ens navn eller brand, risikere meget hurtigt at en fjer bliver til fem høns – uden at de har haft en mulighed for at tage brodden af. Og det er deres egen skyld…

  5. […] er noget alle virksomheder gør i – at det er online gør absolut ingen forskel. Læs mere ovre hos Blogging PR, hvor Christian Bogh har skrevet en ret fin artikel om netop […]

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: