Bloggen er ikke død…

Hverken denne eller generelt.

Snarere tværtimod.

Jeg blev interviewet til Berlingske Nyhedsmagasin (BNY)i sidste uge i forbindelse med en artikel som er med i denne uges udgave. Artiklen bærer overskriften “Er bloggen virkelig død?” (desværre kan jeg ikke linke til den, da det kræver et abonnement på magasinet). Artikel tager udgangspunkt i en meget omdiskuteret artikel fra Wired “Twitter, Flickr, Facebook Make Blogs Look So 2004”.

Min kommentar var, at selvfølgelig er bloggen ikke død – den er bare ved at blive voksen. Og derfor vil bloggen begynde at blive mere et kommunikationsværktøj (et godt et af slagsen) og mindre et hype eller en craze (for at blive i de amerikanske termer), som bloggen var i begyndelsen og til dels stadig er det her i Danmark.

Men jeg er ikke den eneste, der har den holdning – min gode kollega Trine-Maria Kristensen – deler den i artiklen fra BNY og på sin egen blog.

Undersøgelse fra Jupiter Research
Og hvis det ikke er nok til at overbevise dig – så kast et blik på denne undersøgelse fra amerikanske Jupiter Research.

Undersøgelse viser, at blogs er bedre til at skabe forretning end andre former for sociale netværk. Sociale netværk skaber kontakt mellem folk, mens blogs skaber dialog. En dialog som folk stoler enormt meget på. Så meget at mere end 50 procent af dem som jævnligt læser blogs, følger bloggens anbefalinger, når de skal købe noget.

Og der er også noget til mediebureauerne. Undersøgelsen viser nemlig, at bannerannoncer på blogs er mere troværdige. 25% stoler på en bannerannonce på en blog, mens det tal kun er på 19% når der er tale om andre sociale netværk.

med emneordet , , , ,

One thought on “Bloggen er ikke død…

  1. kim elmose siger:

    Ikke overraskende er jeg enig med dig, Christian😉 og tog det da også ganske roligt, da jeg læste både Wireds artikel om det.

    Blogs er blevet et allemands-eje/medie – og det er godt, synes jeg. Selvfølgelig er der meget bras, men der er også guldkorn i store mængder, når man bare forstår at lede.

    Jeg har – selvom jeg er blogredaktør – aldrig hævdet, at blogs ville udradere al anden form for journalistik og kommunikation, men derimod hævdet, at den er velegnet til dialog for den der vil dialogen .

    Bloggen er et værktøj blandt flere mulige nu for dem, der vil inddrage deres omgivelser i en samtale om faglige eller personlige emner. Jeg er glad for at hypen omkring blogs er på retur, fordi det har spærret for udsynet til hvad vi kan med det ganske fine værktøj.

    Jeg synes stadig, at bloggen fungerer bedre end mange andre værktøjer, når du vil kommunikere direkte, fokuseret og i øjenhøjde med dine omgivelser.

    Derfor tror jeg ikke at den dør (lige nu i hvert fald😉 ) – den ændrer sig, som al anden kommunikation også gør .

Skriv et svar

