Brancheforening eller ej

I dag kører de danske brancheforeninger for reklame- og public relationsbranchen det tunge skyts frem i Børsen (Kan ikke linke), hvor formændene kritiserer de virksomheder, der står uden for foreningerne. »Det er usolidarisk og mangel på samfundsforståelse” er bare et par af de skudsmål som vi, der nu en gang har valgt at stå uden for foreningerne, må stå model til. I vores del af branchen handler det om Brancheforeningen for Public Relations Virksomheder (BPRV), hvor formand Jens Kofoed mener, at ”det er uforståeligt, at man ikke føler et fælles behov for at løfte branchens anseelse”. Jeg kan berolige Jens Kofoed med, at vi, der står udenfor, i meget høj grad føler et stort behov for at løfte vores anseelse for det trænger den til efter en række lidet heldige sager, der truede med at give vores branche et dårligt ry.

Høj etik
Nu kan jeg ikke tale for vores gode kollegaer og konkurrenter, men vi kan sagtens arbejde for et bedre ry og en højere etik udenfor BPRV’s beskyttende vinger. Som Henrik Hougaard fra Bottomline Communications så fint formulerer det i omtalen af kritikken, har vi selv valgt at stå på mål. Men ikke kun på mål for os selv, men for hele branchen og for vores kollegaer. Vi tror nemlig på, at det er muligt at være solidarisk med sin branche uden at betale et højt kontingent for adgangen til et website og et netværk, der indtil videre ikke har vist sig kontingentet værd. Det gør vi for eksempel ved at praktisere en ekstrem høj etik i samarbejdet med vores kunder. Vi sætter en stor dyd i at beherske de nyeste og mest effektive redskaber, når det handler om vores kunders behov for kommunikation og vi indgår dagligt i netværk med forskellige samarbejdspartnere indenfor krydsfelterne mellem PR, marketing og reklame. Samtidig involverer vi os i vores lokalsamfund og i uddannelsen af den kommende generations medarbejdere.

Begreber
Så vi kan sagtens være solidariske uden et medlemskort til BPRV – især når det nu viser sig, at vores brancheforening mener, at solidariteten handler om, at vi ”skal kunne tage mere for vores arbejde”, som Jens Kofoed formulerer det i sin kritik af os ”mavericks”. For det er netop den holdning til vores kunder, der truer med at underminere respekten for vores arbejde. Vi er ikke sat i verden for at ”tage så meget som muligt”, men for at løse en given opgave for en kunde professionelt og korrekt inden for de rammer, som kunden ønsker og har behov for. Så når BPRV undrer sig over, hvorfor mange danske kommunikations- og public relations virksomheder ikke er medlemmer hos dem, skal man måske starte med at revidere sin egen forståelse af begreber som solidaritet og etik.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s