Overvågning – online eller offline?

Det er vist gået op for de fleste, at en virksomheds omdømme er en afgørende faktor for succes eller fiasko. Og der bliver brugt en del ressourcer på dette område, herunder overvågning af diverse medier. Men hvad nu hvis dit omdømme får det skidt online? Er du så klar til at håndtere det?

Nej, siger en ny undersøgelse fra USA om Reputation Management, der netop er offenliggjort. Den viser nemlig, at 55 procent af de adspurgte (amerikanske) virksomheder ikke er klar til en eventuel online krise. Og det selvom de godt er klar over at ens omdømme på nettet kan have afgørende betydning.

Undersøgelsen er som nævnt fra USA, og derfor skal tallene nok justeres kraftigt i forhold til europæiske virksomheder – altså i den negative retning. For europæiske virksomheder er stadig bagefter, når det drejer sig om de nye sociale medier. Herunder også overvågning af dem.

Online overvågning vinder frem
I USA er tendensen den, at flere og flere amerikanske virksomheder går fra at overvåge de traditionelle medier (aviser, radio og TV) til at overvåge online sociale medier, som blogs, Twitter og sociale netværk som LinkedIn, Facebook, Ning og MySpace. Ca. 54 procent benytter sig ikke af den traditionelle service mere, mens 63 procent bruger en eller anden form for gratis overvågning af sociale medier.

Interessant er det således at se, at selv i USA er lysten til at betale for social medieovervågningsservice begrænset. Kun 23 procent betaler for servicen.

Et argument herfor kunne være, at man skal have en virksomhed af en vis størrelse før det kan betale sig at bruge ekstern hjælp. De gratis overvågningssystemer, som Google Alerts, Technorati og Summize er nemlig meget nemme at bruge og de er ganske effektive.

Det kan nemt gå galt
Der hvor det kan betale sig at bruge ekstern hjælp er i forbindelse med udviklingen af en social medie strategi. Her kræver det typisk professionel hjælp. I enhver virksomheds kommunikationsstrategi bør der som minimum indgå et afsnit om sociale medier. Noget jeg på det kraftigeste vil anbefale virksomheder at få styr på – ikke mindst hvis de har internationale interesser. Hvis ikke, er der risiko for at det kan gå galt.

Hvor galt det kan gå kan man læse lidt mere om her.

I Danmark kan man i dag med stor fordel benytte sig af Overskrift.dk – der kan man (stadig) gratis overvåge den danske blogosfære.


Rapporten kan downloades her
– den er gratis.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s