FOA vandt i K-kampen

Hvis vores børn og bedsteforældre blev taberne, så blev FOA vinder af den (måske) snarlig afsluttet konflikt. I hvert fald, når det kommer til kommunikationen, hvor FOA har gjort det endog meget bedre end sin modpart, KL. Om FOA’s medlemmer så i den sidste ende reelt har vundet noget i lønposen må det være op til andre at vurdere. Men når det kommer til kommunikationen i løbet af konflikten må man altså erklære FOA som vinder. Også med en langt større margen, end Jan Christiansen fra Advice for eksempel mener her, hvor han vurderer, at FOA fører 2-1 her på konfliktens 19. dag, som måske kan blive en af de sidste.

Super kampagne
Jeg er enig med Jan Christiansen i mange af hans pointer, men mener nu, at føringen er noget bedre i FOA’s favør. Nu ved jeg godt, at FOA har et langt større spillerum end KL, når det kommer til kampagner, men selv med det in mente, så har FOA’s pressehåndtering virket.

Godt hjulpet på vej af en fremragende kampagne, der indebar flere platforme og muligheden for at alle os danskere kunne involvere os med vores navn og støtte, lykkes det FOA at beholde folkets sympati på sin side – og dét er langt det vigtigste i en konflikt. Faktisk har der været bemærkelsesværdigt stille omkring det faktum, at konflikten faktisk har kostet ofre for mange børnefamilier og ældre. Det skyldes selvfølgelig at FOA har været dygtige til at dosere konflikten, men også, at de har haft den rette pressehåndtering og mediernes sympati fra dag et. Samtidig har FOA været velsignet med en formand i skikkelse af Dennis Kristensen, der har trådt i karakter i denne konflikt, som en fin kommunikator. Bevares, dog en anelse tør, men altid med øje for det vigtigste; Seeren, læseren og lytteren skal have sympati for os lige til det sidste. For eksempel virkede han jo nærmest selvudslettende beskeden, da han forleden opholdt sig et døgn i KL’s hus til forhandlinger og var mandsopdækket af TV2/News døgnet. Onde tunger vil så måske sige, at det også var et beskedent resultat han fik med ud af forhandlingerne, men det er en helt anden sag. Han havde ikke fået en øre mere ved at fremstå anderledes.

Så summa sumarum: FOA vandt klart K-kampen i konflikten ved hjælp af en super kampagne på alle medieplatforme, en god pressehåndtering og en professionel talsmand. Sjovt nok ligner det også opskriften på succes for alle andre kampagner – fagbevægelsen er i sandhed blevet professionelle kommunikatører.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: