IBM og den manglende kommunikation


UPDATE – se også artikel i Berlingske Tidende

Så er den gal igen. Endnu en virksomhed glemmer det basale – nemlig kommunikation.

I onsdag havde IBM et massivt nedbrud som påvirkede store dele af de danske virksomheder – herunder Danske Bank, A.P. Møller og senest også en række sygehuse.

Men IBM har været mistænkelig tavse. Forklaringer har der ikke været mange af – udover at IBM først vil udtale sig om årsagen til nedbruddet i næste uge.

Det kan der jo være mange gode grunde til – for eksempel er det altid godt at vide præcist hvad der er sket, før man siger noget skråsikkert om årsagen. Men det betyder jo ikke, at man skal være tavse om alt. Der sidder i disse dage rigtig mange virksomheder, som er nervøse over hvad der er sket, og når der så er total tavshed begynder rygterne at florere. Rygter som hurtigt giver ridser i lakken.

Hvor er supporten? Hvor er de officielle udmeldinger? Hvor er muligheden for at stille spørgsmål? Hvor er en dansk IBM blog, hvor man kan gå i dialog?

Et kig på IBM’s hjemmeside viser ABSOLUT ingenting – ikke engang en lillebitte kommentar om, at der i det hele taget har været et af de største nedbrud i virksomhedens danske historie.

Ikke ligefrem et skoleeksempel på krisehåndtering. Det kan undre i verden hvor rygter kan eksplodere på meget kort tid via blogs, Twitter osv.

Allerede nu viser en Google-søgning på Google.dk at to ud af de første 10 søgereultater omhandler nedbruddet. Ikke lige den form for omtale man gerne vil se på side 1 når man googler sin virksomhed. Og jo længere dette får lov at udvikle sig – jo flere historier som denne vil der dukker op på blogs rundt omkring. Og inden længe er det ikke to ud af 10 men fem ud af de 10 første reultater der vil indeholde negative historier om IBM. Og det er historier som ikke forsvinder igen.

Hvorfor IBM Danmark ikke melder noget som helst ud, er et godt spørgsmål – jeg kender ikke svaret – men jeg ved, at det ikke trækker i en positiv retning.

Så giv lyd – jo før jo bedre. Dialog er altid bedre end tavshed også selvom man ikke kender de endelige svar.

One thought on “IBM og den manglende kommunikation

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s