Blogundersøgelse i PR branchen

Som man kan læse i dagens trykte udgave af Berlingske Tidende, så har vi her i Rescu Kommunikation lavet en lille blog-undersøgelse i PR-branchen. UPDATE – artiklen er nu online, og kan læses her.

Jeg fik ideen til undersøgelsen, da jeg gentagne gange kunne læse og høre om mine kollegaer der fortalte vidt og bredt om hvor forkert det var at Helle Thorning ikke opdaterede sin egen blog efter valget. Noget jeg er 100 procent enig i, men så tænkte jeg – hvad gør vi selv her i branchen?

Jeg valgte, at undersøge et udvalg af de større PR bureauer i Danmark, for at se hvor mange af dem som havde en Corporate Blog og hvis de havde en hvor tit den blev opdateret.

Jeg har bevidst valgt den Corporate Blog og ikke enkeltstående private blogs, der er skrevet af danske PR-folk. Så hvis der sidder nogle PR-folk derude og tænker: Jamen jeg blogger da. Så har de givetvis ret, men for at holde undersøgelse stram, har jeg valgt denne begrænsning.

Resultaterne er slående.

Af de 32 PR-bureuaer der var listet hos vores brancheforening “Brancheforeningen for Public Relations Virksomheder” da jeg foretog undersøgelse kort før påske, var der kun tre bureuaer der skiltede med en Corporate Blog. Heraf er en underopbygning, en blevet lukket siden og den sidste har ikke været opdateret siden april sidste år.

Ikke et antal som er videre prangende. Slet ikke set i lyset af IDC’s undersøgelse der blev omtalt i Børsen den 4. marts 2008, der viste at mere end 17 procent af de danske virksomheder i dag har en blog. Virksomhederne forventer selv at antallet vil stige til ca. 23 procent næste år.

Jeg valgte så at lader undersøgelse gå lidt længere ud. Der er jo mange PR-bureauer der ikke er i Brancheforeningen. Jeg valgte at undersøge 27 yderligere PR-bureauer. Her er tallene lidt bedre, men ikke meget. Fem af de 27 har en blog. Heraf er de tre det jeg vil kalde aktive. Nemlig hvor bloggen har været opdateret indenfor de senste to måneder.

Ønsker man at se listen over PR-bureauer, kan den ses her.

Nu er der jo ikke sådan at man pine og død skal have en blog – heller ikke hvis man er et PR-bureau. Men et er sikkert – jo mere man ved om et emne jo bedre er man til at rådgive om det. Og her tæller praktisk erfaring jo i høj grad også med. Og hvis vi kigger over sundet mod USA så er fordelingen af PR-bureauer med blogs eksplosivt større.

Jeg vender tilbage til dette emne senere her på bloggen. For det store spørgsmål er jo hvad man som bureau kan få af benefit af en blog – udover at dele viden med kollegaer og andre der interessere sig for sociale medier. Jeg deltager som tidligere nævnt i en stor konference i San Francisco her i starten af april og med den nye viden jeg tager med hjem – kan jeg forhåbentlig bidrage med yderligere til dette emne.

med emneordet , ,

10 thoughts on “Blogundersøgelse i PR branchen

  1. Andrew siger:

    En lille bureau måske, men i gang siden 2001! Det seneste udgave er dog af nyere dato.

    http://www.native-edge.blogspot.com

  2. Hej Andrew – beklager jeg ikke har fået din blog med – men den er noteret.

    Jeg kan se du arbejder sammen med David Hoskin – du må hilse ham. Jeg kender ham fra tidligere.

    /Christian

  3. […] på Business.dk. Artiklen tager udgangspunkt i en undersøgelse, Rescu Kommunikation har lavet af danske PR-bureauers brug af corporate blogs. Artiklen citerer Rescu for at konstatere, at kun syv ud af 58 bureauer har en blog eller er ved at […]

  4. startsnakken siger:

    Hej Christian,

    Ville bare lige sige tak; din undersøgelse og artiklen i Berlingske blev det, der fik kickstartet min egen blog!🙂

    Du kan se den her: http://startsnakken.wordpress.com/2008/04/01/learning-by-not-doing/
    eller på K-forum.

    Med venlig hilsen
    Jesper

  5. Hej Jesper

    Du er velkommen🙂 Og så fik jeg da lidt ud af det jeg ville med den lille undersøgelse – nemlig startet en debat og ikke mindst flere fra PR-branchen til at blogge.

    Mht. dine bemærkninger på din blog – så vender jeg tilbage til dem over på din blog.

  6. Frederik siger:

    Hej,

    jeg sidder selv på et PR/mediebureau, og vi har lige indført en intern blog – nu må vi se om det bliver til en ekstern på et senere tidspunkt. Går ikke ud fra at de interne blogs er med i undersøgelsen?
    Frederik Gottlieb

  7. Hej Frederik

    Nej – undersøgelsen har ikke medtaget nogen interne blogs – af den simple grund at de er interne og man derfor ikke kan se dem medmindre man er ansat.

    Held og lykke med jeres blog – håber den bliver ekstern på et tidspunkt så vi andre kan være med i dialogen.

    /Christian

  8. Trine-Maria siger:

    god idé. Jeg har indtryk af at der er mange pr-mennesker som øver sig i nye medier hos kommunikationsforum og på facebook – og det ved jeg godt ikke tæller i din undersøgelse – og det er heller ikke specielt for at forsvare dem, men jeg mener bare at erfaringerne der høstes der klart også har en værdi…

    derudover synes jeg nok det samme gælder som når man skal lære at køre bil – jeg gider altså ikke have en kørelærer, som ikke selv kan føre automobil – og så er jeg da ligeglad med hvor mange manualer til biler han har læst og hvor mange billeder af formel 1 ræsere han har hængende på væggen🙂

  9. Hej Trine-Maria

    Jeg er ikke overraskende helt enig med dig🙂

    Jeg kan sige at her i USA (jeg sidder som bekendt i San Francisco til en PR/social media konference pt.) er de (alstå PR bureauerne) alle sammen noget længere fremme med blogs end i DK. Ikke at alle har eksterne blogs (selvom hovedparten har) men de har næsten alle sammen en afdeling der udelukkende beskæftiger sig med sociale medier. Er på vej til en session med Robert Scoble lige nu – det bliver interessant.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: