Traditionelle trykte annoncer mister værdi

Endnu en undersøgelse peger på at de traditionelle medieformer har det rigtigt svært.

Denne undersøgelse fra BIGresearch viser, at reklamer i de traditionelle trykte annoncer i medier mister indflydelse på forbrugernes valg af produkter. I dag påvirkes forbrugere mere og mere af Instant Messaging (Messenger m.m.), blogs, internet radio m.m.

Samlet set er de traditionelle medier stadig i front, men de nye medier haler altså kraftigt ind på dem.

Over det seneste år er indflydelsen fra Instant Messaging steget med 22 procent og blogs er steget med 21,5 procent. Til sammenligning faldt avisernes indflydelse med 1,3 procent i forhold til sidste år.

Samlet set er det dog stadig Word of mouth som er den mest indflydelsesmæssige form – hele 42,6 procent mener at det er denne form, der påvirker deres forbrug mest – tæt forfulgt af redaktionelle artikler (34,3 procent). Og det sidste er jeg naturligvis glad for. For det viser, at PR stadig virker🙂

med emneordet , , ,

2 thoughts on “Traditionelle trykte annoncer mister værdi

  1. Ved udbredelsen af web 2.0 snakker man om, at word of mouth har fået en anden dimension. Nu er det ikke kun face-to-face, at der skabes word of mouth, men også gennem Internettet, hvilket populært kaldes word of mouse. Når man snakker word of mouse, er indflydelsen så den samme som word of mouth? Umiddelbart nej, man har vel mere tiltro til det ens venner, familie og kollegaer fortæller face-to-face, frem for det en eller anden blogger om på nettet…

  2. Hej Trine

    Word of Mouse som du hentyder til er typisk brugt i forbindelse med Viral Markedsføring, og her er konceptet netop at det er ens venner, famile eller kollegaer der videresender materialet (typisk en film), og derfor er det jvf. din egen definition mindst lige så godt som den traditionelle word of mouth.

    At “en eller anden blogger” om noget på nettet vil naturligvis ikke have samme effekt som word of mouse eller word of mouth, medmindre bloggeren har opnået samme troværdighed som ens venner, familie eller kollega.

    Troværdigheden er afgørende. Derfor er der også sået stor tvivl (ikke mindst af undertegnede) om værdien af betalte blogs. Her er troværdigheden lig nul (eller i bedste fald på linie med en traditionel reklame).

    Se også https://bloggingpr.wordpress.com/2007/08/15/sponsorblogging/

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: