Sådan ødelægger du dit image

google.jpg

Image. I teoribøgerne er en virksomheds image (meget banalt sagt) den måde, omverdenen opfatter virksomheden på – typisk ud fra den viden, man har om virksomheden. Image skabes ud fra de signaler, virksomheden sender via sin “Behaviour”, “Symbolism” og “Communication”.

Så langt så godt.
Hvad har dog fået mig til at kigge i van Riels “Principles of Corporate Communication” som ovenstående er sakset fra?
Det har en meget interessant oplevelse, som jeg var ude for i går.

På vegne af en kunde skal jeg finde frem til en person, der arbejder hos Google i Irland.
Efter en del søgen på internettet – ja på google – finder jeg et faxnummer på Googles afdeling i Irland. Det kan jeg jo ikke bruge til noget, så jeg beslutter mig for at ringe til Google i København for at bede om hjælp. Følgende dialog udspiller sig:

RH: “Goddag, mit navn er Rikke Halberg. Kan du hjælpe mig med at finde et nummer på jeres afdeling i Irland?”
Telefondamen: “Nej desværre”
RH: “Jamen hvorfor dog ikke?”
Telefondamen: “Det kan jeg desværre ikke”
RH: “Jamen du må da have et nummer på jeres afdeling i Irland?”
Telefondamen: “Jeg kan ikke give dig det nummer, det må du finde på nettet”
RH: “Jeg har fundet et faxnummer på Google i Irland men…”
Telefondamen: “Så har de nok ikke telefon. Jeg kan ikke hjælpe dig. Farvel”

Som taget ud af P3’s Tjenesten!

Ud over at blive temmelig harm, vælger jeg så at ringe til Googles afdeling i Århus, for det kan da ganske enkelt ikke passe, at en organisation, som jeg indtil i går anså for at være venlig og imødekommende, har sådan nogle harper siddende ved alle indgående telefoner.

Og ganske rigtigt kan det ikke passe:

Telefondamen: “Google Århus, goddag!”
RH: “Goddag, mit navn er Rikke Halberg. Jeg vil høre, om du kan hjælpe mig med nummeret på Google i Irland”
Telefondamen: “Hvem søger du?”
RH: “Jeg søger en dansk fyr der hedder XX, som skulle arbejde der fordi sådan og sådan”
Telefondamen: “Jeg kan give dig hans emailadresse, vil du ikke have det?”
RH: “Jo, meget gerne”
Telefondamen: “Jamen det er så xxx@xxx”

Og så videre.

Hvor svært kan det være?

Og nu kommer vi til det interessante, for bagefter kom jeg til at tænke meget over, hvad denne situation egentlig resulterede i. Hvad fik Google egentlig ud af at være fjendtlig?

1) At jeg straks tænkte, at jeg aldrig mere ville henvende mig til Google
2) At jeg ville fortælle historien til en jeg kender, der overvejer at søge job der
3) At jeg tænkte “Pokkers nok at de har monopol på deres f…cking tjeneste, for ellers ville jeg bruge en anden søgemaskine!”
4) At jeg fortalte hele kontoret + et par venner historien
5) At jeg blogger om historien nu

Jeg ved godt, at jeg bare er en lille hundestejle i Googles Blue Ocean, men i det lange løb kan det ikke være formålstjentsligt at skabe sig i telefonen, når folk venligt ringer og beder om hjælp.

Sådan ødelægger man langsomt sit image. Tænk over det, derude!!!🙂

med emneordet , ,

2 thoughts on “Sådan ødelægger du dit image

  1. Ken Ley siger:

    Hej Rikke

    Nej, det er bestemt ikke dig, der er noget galt med. Jeg har for ganske nyligt været løbet i den præcist samme mur af:

    “Vi ér verden og behøver derfor ikke tænke på markedsandele = kunder”

    Jeg bloggede selv forundret over det:

    http://www.kenley.dk/2008/01/30/google-bryder-sig-ikke-om-kunder/

  2. Does your blog have a contact page? I’m having trouble locating it but, I’d like to shoot you an e-mail.
    I’ve got some creative ideas for your blog you might be interested in hearing. Either way, great blog and I look forward to seeing it expand over time.

Skriv et svar

