Medier, PR og blogs – nye undersøgelser

Ikke én men hele to udenlandske undersøgelser viser at blogs er blevet accepteret af journalisterne som værende relevante kilder når de skal skrive nye historier til deres respektive medier.

Meget interssant. Ikke mindst set i lyset af at den danske undersøgelse fra Cision der viste at de danske journalister endnu ikke helt har taget blogs til sig som kildemateriale.

Den første undersøgelse jeg stødte på er fra England. Undersøgelsen er lavet i september og oktober i år og er foretage blandt engelske journalister. Undersøgelser viser, ikke overraskende, at næsten alle medier er repræsenteret på nettet (97.8 procent).

Sociale medier bliver brugt
Mere interessant er det, at undersøgelsen viser, at et flertal af journalisterne møder en forventning om at skulle producere langt mere redaktionelt indhold end før de gik på nettet. Hele 62.8 procent skal altså arbejde hurtigere/mere end før de fik et online medie. Og så vil 22.2 procent af journalisterne bruge materiale fra sociale medier i deres nyhedsdækning. Det er dog stadig pressemeddelelser der er topscoren – 97.8 procent af journalisterne vil bruge dette medie, hvis det altså er sendt via mail og ellers er relevant.

Blogs som kilde
Den anden undersøgelse kommer fra det amerikanske firmae Arketi Group. En undersøgelse jeg fandt hos Trine-Maria på Hovedet På Bloggen.

Undersøgelsen viser, at flere og flere journalister benytter blogs som kilde i deres arbejde. Hele 54 procent benytter blogs, når de jagter nyheder. Mens 51 procent bruger RSS feeds.
Mere end 60 procent af de adspurgte journalister bruger mere end 20 timer på nettet om ugen og det er primært nyheder (98 procent) og mails (97 procent) de benytter. Men det er interessant at 72 procent af journalisterne læser blogs og 52 procent benytter Wiki’s.

Direkte adspurgt siger 25 procent af journalisterne at blogs gør deres job lettere. Og hele 84 procent har benytte blogs som enten primær eller sekundær kilde.

Det mest interessant i mine øjne er dog at hele 20 procent – altså hver femte journalist – har skrevet nyheder der kun er startet på en blog. Yderligere 18 procent har gjort det samme, men har valgt at kalde det et “rygte”. 18 procent vil bruge blogs som nyhedskilde, hvis det kan bekræftes via en uafhængig kilde. Og kun 2 procent vil aldrig bruge blogs som nyhedskilde.

Blogs SKAL tages seriøst
Det er overordnet meget interessant informationer. Og det viser, at blogs i den grad skal tages seriøst. Det kunne de danske medier godt skrive sig bag øret – for udviklingen er godt på vej til Danmark.

Og det er ikke kun medierne der bør kigge lidt mere på disse undersøgelser – det samme bør PR bureauerne. For det betyder, at blogs og de andre sociale medier bør være en del af de næste kommunikationsstrategier, der lægges for kunderne. Men der er stadig et stykke arbejde i at overbevise kunderne (virksomhederne) om at sociale medier er et vigtigt kommunikationsværktøj. Men det er nødvendigt.

med emneordet , , , ,

2 thoughts on “Medier, PR og blogs – nye undersøgelser

  1. Hej Christian

    Det skal lige tilføjes, at den engelske undersøgelse, du henviser til i første ombæring (ikke Cisions) er en online undersøgelse, der samlet set er besvaret af 47 journalister. Når det er en kvantitativ undersøgelse med et så begrænser antal besvarelser, så skal resultaterne tages med forbehold og kan højest betragtes som vejledende. Desuden er der en risiko for, at en online-undersøgelse primært besvares af folk, der arbejder med online-medier. Ikke desto mindre er jeg glad for at begge undersøgelser viser, at journalister arbejder med blogs. Det tror jeg nemlig også de gør.

    Mvh. Kristian

  2. Hej Kristian
    Det er helt korrekt at det er en online undersøgelse med 47 journalister. Og den skal som alle undersøgelser tages med forbehold. Det tror jeg ikke der er nogen der er i tvivl om🙂

    Jeg tror dog ikke, at risikoen for, at det kun er journalister der kun arbejder med online-medier, der er med i denne undersøgelse er særlig høj.

    For det første fordi nærmest alle bruger nettet hver eneste dag – så andelen der ikke bruger nettet og derfor ikke vil deltage i en online-undersøgelse er forsvindende lille og for det andet kan man se i undersøgelsen at kun 15 procent er fra et online-medie resten er fra traditionelle medier.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: