JP2.dk – et lukket land

Så er Jyllands-Postens nye online avis på gaden – men det er ikke helt lige til at få et lille kig på herlighederne.

Hvis du ikke lever op til nedenstående krav, som JyllandsPosten selv beskriver – kan du vinke farvel til jp2.dk:

Systemkrav:
Operativsystem: Windows® XP SP2 eller Windows Vista
Browser: Internet Explorer version 6.0 eller højere
RAM: Min 384 MB RAM – vi anbefaler 500 MB
Processor: 1GHz

Begrundelsen er egentlig ganske fornuftig. Grunden til at man ikke kan se siden uden at opfylde ovenstående krav er nemlig den simple, at platformen er helt ny, og at den er leveret af Microsoft. Og så er der ingen kære mor. Og som opbakning for dette skriver jp2.dk, at kun fem aviser på verdensplan benytter denne platform (foruden JyllandsPosten er det New York Times, Seattle Post, Daily Mail og Forbes), hvilket igen betyder at platformen endnu ikke er udviklet til andre styresystemer end Microsofts.

Sjovt nok er det ikke helt sandt – jo det med styresystemet er vist rigtigt nok, men det afholder altså ingen af de andre nævnte aviser fra at tillade brugere af Firefox-browsere adgang.

Men det kan man altså ikke på jp2.dk. Så jeg skal altså skifte browser… Med mindre JyllandsPosten har andre helt unikke problemer, som de andre fire aviser ikke har så er det bare ikke godt nok.

Firefox-browseren lever i bedste velgående og vokser stadig kraftigere end Microsoft Explorer. Så jeg håber JyllandsPosten får fixet dette problem – de andre kan så hvorfor ikke JyllandsPosten?

PS – det skal lige nævnes at jeg opfylder de andre kriterier. Jeg benytter Windows XP SP2, har 2 GB ram og en processor med 1,83 Ghz.

Og der skal nok komme en anmeldelse senere, når jeg få lidt mere tid igen…

med emneordet ,

11 thoughts on “JP2.dk – et lukket land

  1. Kåre siger:

    Er det bare mig, eller forekommer JP2 som en forfejlet wæbtuøv øvelse, hvor man rammer 2 årtier forkert??

    Skal jeg virkelig downloade et mega program for at læse nyheder fra ét medie? (rss er død eller hvad)

    JP2 reklamere med at den opdateres automatisk (ja hvad gør ikke det på nettet nu om dage)

    Og så kan jeg læse den offline (igen rss er død eller hvad)

    Det forekommer mig lidt pioner agtigt i den helt forkerte tids-retning😉

  2. Hej Kåre
    Det kan godt have ret i. Men der er dog lidt ekstra lir. Jeg tjekkede NY times ud da den gik i luften for noget tid siden – og der er faktisk lidt visuelt lir – ikke mindst når man er offline – man kan klikke rundt på sitet som om man er online – men det er som du siger ikke noget som man ikke vil kunne opnå med RSS eller andre lignende teknikker. Men et RSS feed ser ikke helt så flot ud🙂

    Fornemmer det er lidt lige som Vista – flot og lækkert men egentligt ikke så meget nyt😉

  3. maltesen siger:

    Jeg bestemt ikke tænkt mig at skifte fra Ildræven og over på IE bare for at bruge Microsoft’s produkter – ærlig talt…

  4. Morten Bonde siger:

    Det sjoveste er vel egentlig at der i deres fine TV reklamer er en mand der bruger en Nokia N95’er til at læse jp2.dk, men hvis man prøver at komme på jp2.dk fra en N95’er får man samme besked som fra en Mac …

    Screendump her:
    http://mortenbonde.tumblr.com/post/19774015)

  5. Joakim Ditlev siger:

    Jeg fik kæmpet mig igennem installationsprocessen på godt en times tid. Bliver jo nødt til at lure på, hvilke konkurrerende løsninger der dukker op på markedet.

    Er ikke imponeret, men tror også at strategien er en anden end at lancere det til web. Kunne sagtens forestille mig formatet på en eller anden proprietær platform i fremtiden – noget i stil med IPod’en eller en E-ink avis.

    Men at de så nu fyrer så vildt op for markedsføringen forstår jeg ikke. I øvrigt griner, at det ikke fungerer på N95, når den er vist i reklamerne….

  6. @maltesen – helt enig – jeg bruger også kun IE som en allersidste udvej.

    @Morten – grotesk at JP ikke har gennemtænkt det, før de laver deres reklame – som jo rent faktisk er et plagiat af HP’s gamle reklamer for deres personal pc.

    @Joakim – godt at nogen gider🙂 jeg har endnu ikke fået taget mig sammen. Men hvis det ligner NY Times bare lidt så er der ikke noget særligt i det. Lidt lir som ser ok ud når man ikke er online. Men med den udvikling vi er inde i – så er det jo mere undtagelsen end reglen at man ikke er online… Og med et trådløst net i togene – så er det snart svært ikke at være online.

  7. kim B siger:

    Alle der bruger Apples styresystemer er ude af stand til at bruge denne jp2.dk.
    Ikke meget fremsynethed i at lave noget der er platformsafhængigt 😦

  8. @Kim B – helt enig – ikke meget fremsynethed der.

    Det skal dog retfærdigvis nævnes at JP har lovet at der på sigt kommer noget for Mac-brugere og for os der også er ret glade for Firefox (læs her) – men det er bare en skidt måde at starte på.

  9. harning siger:

    Simpelt – hvis JP ikke vil ha mig (og min firefox) – så vil jeg heller ikke læse dem. Synes det er en meget besynderlig tilgang fra et medie – der vel pr. definition gerne skulle ønske at nå ud til så mange kunder/læsere som muligt.
    Heldigvis kan jeg jo så læse allle andres nyheder😀

  10. Therese siger:

    Og dette er en af de få steder hvor det ikke hjælper at bruge IE-tab i Firefox (at køre IE integreret i Firefox). SUK. (Det kunne sikkert godt virke, hvis ikke JP automatisk omdirigerede Firefoxbrugere til en fejlside.)

    Men så kan de beholde deres nyheder for dem selv.

  11. Hej Therese
    ja – JP er ikke meget for os Firefox brugere – sjovt nok. Og det selvom de andre der bruger samme platform godt kan læses i Firefox.

Skriv et svar

