Google truer blogger med sagsanlæg

Jeg har netop læst en historie på Computerworld.dk omkring en blogger ved navn Frank Fuch, som er blevet truet med søgsmål af Google. Baggrunden er den simple at den engelske blogger har skrevet et indlæg om forskellige søgemaskiner og derefter brugt Google’s logo for at illusterer indlægget.

Det faldt ikke i god jord hos Google, som har rettet henvendelse til bloggeren bedt ham om at fjerne logoet. Hvilket han så har gjort. Men han stiller så det interessante spørgsmål – hvorfor lige ham? Der er jo rigtig mange som benytter Google’s logo på deres hjemmesider, blogs osv. (En simpel Google billedsøgning (ja hvad ellers😉 ) giver over 70 millioner hits, hvis man søger på ordet “Google” – naturligvis er alle hits ikke billeder af Google’s logo, men det giver i hvert fald et hint om at mange navngiver deres billeder “Google” og mon så ikke mange af dem rent faktisk er logoet…)

Frank Fuch blog kan man se hvordan han benytter andre søgemaskiners logoer og at det skulle være en trussel mod Google eller et misbrug af deres brand er mig uforståeligt.

Her er et screendump af Frank’s blog før Google’s logo blev fjernet (klik på billedet for at se det i fuld størrelse)

franks-google-maps-logo.png

Billedet fandt jeg på denne blog.

I samme blog er det nævnt, at Frank Fuch arbejder hos Yahoo (hvilket Frank Fuch også selv skriver på sin blog ) – hvilket nok er nærmere den rigtige grund til at Google er efter ham…

Mere forståeligt er det måske, at en række forfattere har sagsøgt Google for brud på deres rettigheder – i forbindelse med Google Book Library Project, hvor bogudgivelser i scannet form bliver lagt ud på Google. Angiveligt har Google nemlig ikke søgt om ret til at scanne forfatterenes bøger…

Men hvad mener i derude? Er det fair, at man ikke må benytte Google’s logo på sin blog – uden at spørge om lov? Hvis ja – så skal jeg vist til at kigge lidt tilbage i mine gamle indlæg – jeg kan sørme ikke huske om jeg har gjort det før… Men jeg ved da, at jeg har lagt andre logoer på bloggen i tide og utide..

6 thoughts on “Google truer blogger med sagsanlæg

  1. Hvor er det dog dejlig dobbeltmoralsk, at Google med den ene hånd kæmper mod copyright på steder YouTube, mens man med den anden hånd forsøger at forbyde andre at bruge ens logo i uskyldige sammenhænge.

    Man undres…

    // Lars

  2. Hej Lars

    Det er jo nok hverken første eller sidste gang at dobbeltmoralen er fremherskende i USA🙂

    Og man kunne jo i samme åndedrag stille spørgsmålet om hvorfor de danske medier er så bange for dybe links…? Hvorfor er det ikke lovligt at linke direkte til nyheder og historier? Det er vel alt andet lige en fordel for medierne at der kommer flere læsere?

  3. Tja, han kunne, hvis billedet er .jpg eller .gif, bare føre billedadressen over på sin egen blog med henvisning til, at logoet ikke ligger på hans server, men på googles egen…

    Jeg har et billede liggende på min egen blog, som forestiller Pia K. klædt ud i KKK outfit, hvilket fik nogle af højrefløjsbloggerne på wordpress.com til at rase mod mig med henvisning til injurierer og jeg skal komme efter dig. Endvidere har en af højrefløjsbloggerne med navn “Hodja” valgt at offentliggøre billedet på egen blog, så de alle kunne rase imod mig. Forskellen var bare lige den, at vedkommende havde lagt billedet af Pia K. ind på egen blog ved at oploade billedet direkte til bloggen, mens jeg havde hentet linket til billedet på myspace, hvor det vist endnu ligger. Så, det endte med at rende ud i ingen ting til sidst…

Skriv et svar

