Anmeldelse: Weblogs

Så fik jeg endelig tid til at læse Trine-Maria Kristensen og Thomas Madsen-Mygdal‘s bog “Weblogs“. (Og tak for bogen Trine-Maria🙂 )

omslag_weblogs.jpg

Og jeg må sige, at jeg blev i godt humør, da jeg læste den. Jeg kendte godt en del af indholdet, da jeg havde fulgt med i tilblivelsen på www.weblogbog.dk, men det var og er altid en helt anderledes oplevelse, når man læser det i en samlet helhed.

Når jeg blev i godt humør, så skyldes det flere ting og ikke mindst at bogen er skrevet i godt og læsevenligt sprog. Jeg kan også nikke genkendende til de mange eksempler og overvejelser, som de to forfatterer opstiller undervejs i den 120 sider lange (korte) bog. Og netop genkendelsen er med til at jeg følte at jeg kunne relatere mig til bogens indhold. Og det er altid en god ting.

Tonen i bogen er forfattet på en måde, så jeg ikke føler mig talt ned til, fordi jeg kender til blogs, og jeg føler heller ikke, at indholdet vil gå hen over hovedet på dem, som er helt nye i blogosfæren. Så alt i alt en meget vellykket bog.

Men hvad får man så som læser ud af bogen? Det korte svar er: mange ting…

For det første kan man bruge bogen som en “Weblogs for dummies” – en bog som giver indblik i hvad blogs er for en størrelse – skrevet på en måde så selv min far forstår det (undskyld far – det var en talemåde og ikke en hentydning😉 ).

For det andet kan man bruge bogen som en guideline til hvordan man selv kommer i gang med at oprette en blog – hvilke faldgruber man skal undgå, hvad man bør tænke på før man starter osv.

For det tredie kan man bruge bogen til at få nye ideer til videreudvikling af ens egen etablerede blog.

Og for det fjerde kan man vælge at læse bogen, som jeg gjorde det, af ren interesse og hyggelæsning.

For det er altså en god bog.

Slut med alle roser, for der er lidt torne på rosen – ikke mange – og måske finder jeg dem bare, fordi jeg gerne vil være lidt på tværs🙂

Jeg kunne godt tænke mig lidt flere eksempler, herunder en step-by-step gennemgang af hvordan man starter en blog via et af mange gratis blogværktøjer (som refærdigvis nævnes i bogen). Og så også lidt om hvad man IKKE skal bruge en blog til og eksempler på hvordan nogle udnytter og misbruger blogosfæren (som jeg har skrevet lidt om før).

Men det er jo svært at få alt med på 120 sider i et pocketbog format – så alt i alt en meget positiv anmeldelse herfra. Jeg vil give den 5 ud af 6 blogstjerner.

Den kan købes her.

Skriv et svar

