Kommunikation og it er svært

Lige nu kører der en historie i henholdvis Computerworld og Computer Reseller News omkring en pressemeddelelse, der er udsendt af PR bureauet Morsing PR.

Problemet er ikke indholdet i pressemeddelelsen, som er helt i orden (som det jo plejer at være, når det kommer fra Morsing PR), men den lille detalje, at pressemeddelelsen er udsendt som en PDF. Det plejer jo ikke at være det store problem, men i dette tilfælde er der i PDF’en tilføjet denne tekst

This document was created with Win2PDF available at http://www.win2pdf.com.
The unregistered version of Win2PDF is for evaluation or non-commercial use only.
This page will not be added after purchasing Win2PDF.

Og det er ikke noget som PR bureauet selv har tilføjet, men derimod noget det program, der genererer PDF’en, har tilføjet, fordi programmet er i evalueringsmode og endnu ikke registreret. Det fik Computerworld til at udråbe bureauet som softwarepirat – noget overilet vil jeg nu nok sige. En hurtig opringning til PR bureauet kunne have afklaret dette – hvilket Computer Reseller News så gjorde, og Finn Morsing kunne da også fortælle, at det bare skyldtes, at de ikke havde fået opdateret samtlige deres licienser, efter de var skiftet til Windows Vista. Altså ikke noget ulovligt – bare en uskyldig svipser. Men…

For mig at se handler dette slet ikke om pirateri, men derimod om professionalisme og omhyggelighed. Jeg vil drage en lille sammenligning med Anders Fogh’s nytårstale for et par år siden.
Her blev talen sendt ud som et Word dokument, hvori man jo kan se hvor den første udgave af dokumentet er oprettet. Og i det tilfælde var det altså oprettet i Dansk Industri og ikke i Statsministeriet. Det gav ligeledes påstande om, at Statsministerens hånd blev ført af de fæle kapitalister osv.

Efterfølgende fandt man ud af, det var smart at sende PDF’er i stedet for Word dokumenter, da en PDF ikke på samme måde afslører hvem der har lavet teksten (jeg tror nu nok en del havde gennemskuet dette på et tidligere tidspunkt🙂 )

Men i Fogh’s eksempel og ikke mindst i den nuværende historie er moralen at det kunne have været undgået med lidt omhyggelighed. For at skære det ud i pap

– Man sender ikke noget til pressen, uden at man har dobbelttjekket det

Et hurtigt kig på den famøse PDF og problemet havde været opdaget inden den røg ud til pressen – og så kunne man samtidig lige få fikset den der liciens😉

Men svipser sker jo – men vi har i PR branchen et stort ansvar for at sikre, at det IKKE sker. Vi er jo vores kunders talerør – de bruger os, fordi de forventer, at vi har styr på sagerne.

Denne lille sag kan bruges til, at få os alle til lige at stramme den lille ekstra smule op, som vi jo alle ved, vi engang imellem har behov for – vi laver jo alle fejl – men helst ikke den samme to gange.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: