PR for Danmark

I april i år blev en række af Folketingets partier som bekendt enige om at Danmark skal brandes over for udlandet ved hjælp af en kampagne til den nette sum af 412 millioner kroner.

Målet med kampagnen er at

” ….kendskabet til Danmarks styrker og kompetencer i 2015 skal være i top 10 blandt OECD-landene og de nye vækstlande. Danmark lå i efteråret 2006 nummer 14…”

Læs i øvrigt hele handlingsplanen her.
Nu kan top 10 jo være flere ting (helt præcist 10), men målet lugter en lille smule af, at vi med vanlig dansk beskedenhed godt kan nøjes med bare at møve os op på en 10. plads.

Hovedelementet i kampagnen skal være Fonden til markedsføring af Danmark, der skal støtte og fremme aktiviteter, der har til formål at sætte Danmark på verdenskortet. Fint nok, men som det traditionelt er med fonde, så skal der gøres en massiv indsats for at få befolkningen og erhvervslivet informeret om, at der findes en fond, der ligger inde med midler, der kan søges.

Så hvis der ikke er nogen, der markedsfører Fonden til Markedsføring af Darnmark, så kommer fondens sammenlagt 150 millioner formentlig til at stå uberørt i en rum tid.

Nå, det kan være jeg er unfair😉

Kort tid til resultater
Derudover skal der bruges en række millioner på blandt andet offentlighedsdiplomati (nogen der ved, hvad det udtryk dækker over?), styrket international presseindsats og styrket brug af internettet til markedsføring af Danmark.

Brandingkampagnen løber i tre år – fra 2007 til 2010 – og det bliver meget spændende at se, hvad udkommet bliver – vi skal huske på, at de reklame og pr-bureauer, der får en bid af kagen, skal præstere et resultat – markant øget kendskabsgrad – i løbet af 3 år. Så er de afsatte midler brugt, og i løbet af de følgende 5 år, skal Danmark nå op på den famøse 10. plads.

Det gælder i dette tilfælde som i alle andre PR og branding tilfælde, at det kan være svært at skabe mærkbare resultater ud af varm luft. Dét, der virkelig kan få en branding-kampagne til at rykke ved noget, er hvis der rent faktisk er noget substans at brande.

Danmark skal brande sig på følgende ord:
1) Ansvarligt og afbalanceret
2) Høj kvalitet
3) Eksperimenterende og modigt
4) Miljøbevidtshed, enkelthed og effektivitet

Så hvad synes du, Danmark skal brande sig på ud fra de ovenstående kriterier?

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: