Høj indtjening – lavt image

Berlingske Tidende har i dag en længere artikelrække omkring PR-branchens image og indtjening. En række interessante artikler, som kort fortalt konkluderer, at PR-branchen er gode til at tjene penge, men dårlige til at fortælle omverden om branchens fortræffeligheder.

Da målingen er taget for 2006, er vi (Rescu Kommunikation) ikke med, da vi jo først blev stiftet i 2007 (vi vender stærkt tilbage i næste års udgave :))

Jeg vil derfor tillade mig at kommentere lidt på konklusionen.

Det er naturligvis dejligt at se, at PR branchen overordnet har det godt, og at der er fremgang i indtjeningen – men det havde da også været skidt, hvis det ikke var tilfældet. For kommunikation er om noget et område, der er kommet i højsæde i Danmark og med den højkonjuktur som Danmark har været ramt af i de senste år, er der også mange penge i omløb.

Når det er sagt, så skal der lige tilføjes, at PR branchen jo stadig er relativ ny, og derfor er der rum til ekspansion i stor stil (i følge artiklen i Berlingske Tidende vil mere end 1/3 af de adspurgte øge deres PR budget næste år). Men for at kunne udnytte muligheden for at ekspandere, så kræver det naturligvis, at de potentielle kunder kender til branchen og hvilke muligheder der er til rådighed. Og her halter det ifølge undersøgelsen.

Jeg mener dog, at der er flere sider i denne sag. Vi skal i branchen naturligvis blive bedre til at “markedsføre” os selv, men det er ikke bare sådan lige at gøre. Normalt ville man jo blandt andet slå på referencer og markedsføre ens produkter og holdninger. Men det kan ikke bare lige overføres på PR branchen. Af flere årsager.

For det første arbejder mange PR bureauer med kunder, som ikke ønsker, at det bliver kendt at de arbejder med et PR bureau, da det arbejder man laver er af meget fortrolig karakter, og som kun kan foregå indenfor virksomhedens fire vægge. Det efterlader PR bureauet med mulighed for at markedsføre sig på generelle kompetencer og brancher, men det er altså ikke særligt stærkt at sige at man arbejder med IT branchen. Det siger mere hvis man siger, at man arbejder med Microsoft, Apple eller lignende.

For det andet så er de enkelte opgaver typisk meget individuelle, som derfor er sværre at overføre til generelle produkter. En kommunikationsstrategi kan jo være alt lige fra at sende pressemeddelelser ud hver måned med nye produktomtaler – til at skulle udvikle og implementere en intern kommunikationsproces på tværs af flere datterselskaber osv.

Og for det tredie er en del af de danske virksomheder endnu ikke helt klar over, hvad et PR bureau kan og ikke kan.

Og det er her, jeg mener, vi som branche har den store udfordring – vi skal blive bedre til at forklare og visualisere hvad vi kan og ikke kan. Reklamebranchen (som vi stadig bliver slået i hartkorn med mange steder) har deres eget medie, hvor de kan boltre sig og fortælle marketingchefer om hvor dygtige de er, men vi mangler måske noget i den retning? Jo, vi har jo Kommunikationsforum og Kommunikationsforeningen, men det en del mere indspist (og mindre kendt?) end for eksempel avisen Markedsføring.

Men et eget medie hvor vi kunne forklare og uddanne potentielle kunder i hvad PR er for en størrelse, kunne være en af vejene til et større kendskab og bedre image.

Jeg oplever det tit når jeg mødes med familie, gamle venner og bekendte som spørger: Hvad er det nu lige du går og laver? Og så skal jeg ud i en større forklaring.

Det skulle jeg ikke, hvis jeg stadig havde været i reklamebranchen – her kunne man bare sig: Jamen, jeg arbejder i et reklamebureau. Og så forstod spørgeren alt (eller foregav det i hvertfald🙂 )

Så vi står overfor en stor udfordring med at få defineret hvad et PR bureau kan og ikke kan. Vi forsøger her på bloggen at gøre dette – men vi skal blive bedre.

Hvis du sidder inde med gode ideer til hvad vi kan gøre – er du meget velkommen til at give dit besyv med.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: