iPhone – et studie i selvsving

Så oprandt dagen (fredag den 29. juni) hvor Apple endelig lancerede deres mobiltelefon “iPhone” (i USA i hvert fald), og hvilken dag. På dag 1 blev mere end 200.000 styks langet hen over disken og tallene er steget til over 500.000 på de første tre dage. Vildt!

          iphone.jpg

Den lille mobiltelefon har gennem de sidste par år været et buzz hos gadetfreaks og i det sidste år er det så blevet et allemands buzz. Og hvad er det så jeg gerne vil sige med det? ja, jeg vil såmen bare klappe i mine små hænder over hvor dygtige Apple er til at fremelske en sådan omtale og efterspørgsel efter et produkt, som ret beset er set før og kun adskiller sig fra andre lignende produkter ved at se lidt mere lækker ud (jo jo jeg ved godt der er nogle features, som man ikke lige har set før, men i det store hele er det jo “bare” en mobiltelefon).

Al den snak om produktet er et studie i selvsving. Googler man “iPhone” så er der ikke mindre end 176 millioner hits. Til sammenligning får man 4,5 millioner hits hvis man googler “Nokia n95” som er Nokia’s nyeste mobiltelefon.

Og søger man via Infomedia som en database over de danske medier (kræver abonnement) er forholdet 309 artikler om iPhone og 57 artikler om Nokia n95 og tager man blogs med via Overskrift.dk er forholdet 1.700 til iPhone og 195 til Nokia n95. Og dertil kommer et utal af artikel i online medier.

Det viser lidt om hvor meget omtale der er om en “sølle” mobiltelefon.

Og er den nu også så fantastisk, at den er berettiget til den store mediehype?

Nej, er mit korte svar. Baggrunden for mit korte svar er både de mangler, der er ved telefonen og det faktum, at der findes bedre mobiltelefoner på markedet. Bare det at den ikke kan benytte 3G er for mig et så stort minus, at jeg vil fravælge den, når den kommer til DK. Af andre små mangler er fraværet af MMS og video – så alt i alt er iPhone “bare” en simpel mobiltelefon med et flot design.

Det der har gjort forskellen er så ikke dens tekniske formåen – men derimod Apple dygtige PR folk, som har formået at holde gryden i kog i så lang tid. Og de har uden tvivl benyttes sig at den store skare af hardcore Apple-fans som på blogs og hjemmesider lystigt har bidraget til den vedvarende summen af nyheder omkring telefonen. Så stor ros for PR arbejdet – det kunne have været sjovt at have været med til det.

Update:
Nu er der sjovt nok en del der bruge spalteplads på nettet for at fortælle og vise deres foragt for den store hype – se blandt andet denne video fra You Tube som er vist snart 300.000 gange.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s