Politisk ingenmandsland på nettet

Børsen havde fornylig en tankevækkende gennemgang af de danske partiers tilstedeværelse på nettet og konklusionen var ikke overraskende: Partierne halter håbløst bagud, når det kommer til brug af nettet som et middel til dialog. En hurtig gennemgang bekræfter da også, at det står trist til med blogs, podcast, debat, tv osv. Det er en mærkeligt tendens, når alt peger på, at flere og flere vælgere vil orientere sig på nettet og efterspørger en ny måde at engagere sig på, der rækker ud over at hænge plakater op. Nu bliver billedet jo nok anderledes, når valget nærmer sig, men alligevel tror jeg ikke de fleste danske politikere skænker de ”nye” muligheder en tanke.

Hvis man mangler inspiration er det ellers bare at kigge lidt rundt omkring. Det har Trine-Maria gjort over på Hovedet på Bloggen og både Angela Merkel, Tony Blair og Sarkozy i Frankrig er med fremme helt oppe i skoen, hvor man længst fremme naturligvis finder amerikanerne. I den allerede i gangværende præsidentvalgkamp viser mange af kandidaterne, hvordan brugen af nettet virkelig kan gøre en forskel. Besøg for eksempel Hilary Clintons eller Barack Obahams sites. Deres kampagnesites er begge intet mindre end imponerende og bugner af nyskabende ideer og muligheder. Jeg ved godt, at der er en verden til forskel på en amerikansk kandidat og så vores egne politikere, men lad os håbe, at de politiske partier kan blive digitalt inspireret af vores naboer og den amerikanske valgkamp.

08_logo2.jpg

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s