Corporate websites IV

Skulle der mod forventning være en tålmodig læser, der venter på føljetonens fortsættelse, så må jeg undskylde min langmodighed med at få føljetonen bragt til ende!

Det skyldes dels en vis travlhed, dels en netop overstået ferie i Berlin (herligt!), dels – og er er nok den vigtigste årsag – at jeg nok må indrømme, at emnet er noget mere omfattende, end jeg egentlig havde tænkt, da jeg gik i gang med det. Så er det sagt🙂

Men jeg lovede en fortsættelse med emnet blogs og wikis, igen inspireret af den kommentar Andreas Johannsen smed her på bloggen for et par uger siden.

Han skrev blandt andet:
“Jeg tror vi er ved v4 i dag. Det handler om at bruge sit site til at inddrage kunder, partnere og andre i sin forretning. At humanisere og gøre sin virksomhed mere transparant. At nedrive sin corporate firewall. At inddrage brugere og partnere i produktudvikling.”

Det er meget muligt, at du har ret, Andreas. Men….

For det første må jeg komme med dagens anden indrømmelse: Jeg er – på trods af, at jeg blogger lidt – ikke en af web 2.0 store fortalere. Jeg synes IKKE brugerinddragelse er verdens 8. vidunder. Ikke fordi brugerinddragelse ikke er en god tanke og et godt princip, men fortrinsvis fordi brugerinddragelse kræver TID, TID, TID af den virksomhed, der etablerer et forum, kommentarfelter eller wikis på sit corporate site.

Der er ingen tvivl om, at fx en ekstern Wiki om virksomhedens produkter/branche, kan være til stor gavn – måske ligefrem styrke virksomhedens konkurrenceevne, skabe mersalg etc. Ligesom en intern Wiki til videndeling. En blog, en wiki eller et forum kan rive firewall’en ned – men det kræver jo ressourcer for pokker. Uanede ressourcer for at lave et forum, en blog eller en wiki, der virkelig rykker. Og det hele handler om: hvor kort er vores alle sammens ven RoI?

Derfor vil jeg aldrig blindt anbefale en virksomhed at kaste sig ud i generelle blogs, wikis, fora og lignende (nu bliver de tre ord en massebetegnelse for alle typer hjemmeside indhold, der har brugerstyret indhold – tilgiv mig, hvis nogen føler sig overset). Selvfølgelig kan – og skal – muligheden overvejes. Måske skal der laves en eller flere analyser, workshops etc. før man kaster sig ud i det. Men at sige at et corporate websites skal indeholde brugerstyret indhold for at kunne svinge sig op i “Version 3“, det er i mine øjne at tage munden for fuld.

Måske om nogle år når dét at skabe indhold på nettet er blevet “noget man bare gør” og ikke længere er web-elitens projekt, kan vi begynde at tale om brugerinddragelse som et must… men ikke før.

Ét sted, hvor jeg i øvrigt synes, man godt kan overveje blogs, wikis, fora er i forbindelse med kampagnesites. Her kommer den besøgende fortrinsvis med det formål at læse specifikt om et produkt eller et tiltag. Informationsbehovet er højere og dermed øges interessen for at læse yderligere om objektet: Hvad mener andre, var de også til det arrangement, hvad kunne de lide, er den sko værd at købe, hvad skal der til for at produktet bliver perfekt for mig, hvad savner jeg ved nuværende tilbud på markedet og så videre. Det kræver kun af virksomheden, at man er aktiv i den periode kampagnesitet er aktiv og det gør unægteligt udfordringen mere overkommelig.

Er der nogen, der kan komme med et godt eksempel på en corporate blog, wiki eller forum?

4 thoughts on “Corporate websites IV

  1. Det er jo svært at være uenig i dit udsagn om, at man ikke *blindt* skal kaste sig ud i social software, og det er der vel heller ikke nogen, der anbefaler deres kunder. En satsning på social software skal naturligvis ske, fordi der et et dybere (forretningsmæssigt) formål med det. Jeg håber ikke, at du tror, at jeg synes social software er interessant *i sig selv*.

    Prøv at et øjeblik at skære software, blogs, wikis etc – alt teknologien – ud af billedet. Tilbage står, at vi taler om, om virksomheder skal inddrage brugere (kunder, partnere etc) i deres forretning. Siger du virkelig, at de skal lade være, fordi det kræver ressourcer? (det gør du faktisk).

    Virksomheder er da *nødt til* at bruge ressourcer på at lytte til fx deres kunder for at finde ud af, hvordan de kan forbedre deres produkter eller services. Gør det de ikke, evner de ikke at innovere i takt med markedets behov og bliver overhalet af deres konkurrenter. Mon ikke ressourcerne givet ud på at lytte til kunder er givet godt ud?

    Jeg vil i stedet vende det om og sige: Virksomhederne skal ikke bruge ressoucer på PR-aktiviteter som pressemeddelelser og corporate sites, fordi det kræver TID, TID, TID. Og der er ringe ROI på de ressourcer brug på PR. Helt ærligt, vi ved jo begge, ingen interesserer sig for pressemeddelelser, og alle ved, at det er løgn, når corporate sites bugner af statements som “vi er de førende inden for…”. Kan du argumentere for, at virksomheder skal bruge ressourcer på pressemeddelelser og corporate sites? Hvad er ROI på det?

    Du efterlyser gode eksempler. Der er utroligt mange. Hvor skal jeg begynde?:
    Arla har gode corporate blogs: http://www.arla.dk/weblogs (men jeres egen er da også en god corporate blog).
    Min egen hostingudbyder har en god wiki: http://wiki.dreamhost.com/
    Og fornylig købte jeg en netværksdisk. Leverandøren har et godt forum: http://www.synology.com/enu/forum/

  2. Rikke Halberg siger:

    Andreas skriver:
    “Tilbage står, at vi taler om, om virksomheder skal inddrage brugere (kunder, partnere etc) i deres forretning. Siger du virkelig, at de skal lade være, fordi det kræver ressourcer? (det gør du faktisk).”

    Nej nej – det er muligt, det var det, jeg sagde, men det var ikke det, jeg mente.
    Det, jeg mente, var at hvis man ikke er indforstået med, at det kræver en masse tid og engagement at inddrage interessenterne via internettet, så skal man lade være.

    Hvis virksomheden ikke forinden gør sig klart, hvor mange ressourcer, der skal afsættes til digital brugerinddragelse, så risikerer man at få den modsatte effekt: At brugerne vender én ryggen.

    For eksempel hvis forum’et, blog’en, wiki’en fx “tørrer ud” fordi virksomheden ikke er deltagende nok eller hvis forslag, ideer og kommentarer ikke bliver samlet sammen, analyseret og anvendt.

    HVorvidt virksomheder skal bruge penge på Corporate sites generelt (det siger du, at de ikke skal?), så er jeg selvfølgelig uenig. Man er utrolig dygtig eller befinder sig i en meget speciel branche, hvis man ikke har brug for et digitalt visitkort i dag. Men naturligvis skal et corporate site ikke bugne af “Vi er bare de bedste”. Det ville jeg aldrig råde en virksomhed til. Det er meget bedre at få en kunde til at beskrive, hvad de har fået ud af samarbejdet eller lignende.

    Og om man skal bruge penge på pressemeddelelser og om det har en kort eller lang ROI? Ja, det kommer jo lidt an på, hvordan man som virksomhed vælger at gribe det an.

  3. […] vil vide, at Fogh selv skriver sin blog. Det i sig selv er interessant i en tid, hvor flere advarer mod lederes blogging, fordi det tager tid. Vi får at se, om Fogh føler, at blogging giver mere […]

  4. […] vil vide, at Fogh selv skriver sin blog. Det i sig selv er interessant i en tid, hvor flere advarer mod lederes blogging, fordi det tager tid. Vi får at se, om Fogh føler, at blogging giver mere […]

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: