Reflektioner om corporate websites II

Som man hurtigt bemærker, når man tager et kig på rescu.dk, så er det et rent flashsite. Derfor kan det måske undre, at jeg lige om lidt begynder at tale varmt for CMS’er – men ikke desto mindre.

Markedet for Content Management Systems (CMS) er en jungle. Der findes en masse gratis muligheder, men det er svært at overskue – og de færreste større virksomheder ville vel gøre brug af et gratis CMS til deres website. Så lad dem ligge.

I Danmark er Synkron og DynamicWeb (sidstnævnte har for nylig opkøbt førstnævnte) meget populære hos større virksomheder, og det er der ikke noget at sige til. Et godt CMS kan nemlig lette overgangen til V3 gevaldigt. Vi har selv rigtig gode erfaringer med DynamicWeb og plejer at anbefale det særligt fordi:

1) Modul-baseret.
– Således kan du lægge ud med at lave en hurtig hjemmeside med begrænset information – dét, interessenterne har brug for lige nu. Og om et år, når din virksomhed er klar, kan du tilkøbe et nyhedsmodul, et nyhedsbrevsmodul, et blogmodul, et websales modul eller lignende. På den måde behøver du ikke at tage hele V3 skridtet på én gang.

2) Enkelt system
– Det er nemt og enkelt at lære at anvende CMS’et. Man skal selvfølgelig ikke kunne kode eller vide noget om hjemmesider – og adgangen til systemet kan tilrettes afdelinger eller enkeltpersoner, som får specifikke “rettigheder” på i systemet alt efter hvor meget, de skal kunne redigere på hjemmesiden.

3) Lækkert layout
– Med et CMS som Dynamic kan man investere i lækkert layout ude af huset – film, lyd, billeder, grafik, flash – og let integrere det i systemets moduler – uden at skulle bekymre sig om kode.

4) Begrænsede omkostninger
Overraskende nok, så koster det hverken en bondegård eller et husmandssted.

– Nå – det var så en reklame for DynamicWeb.

Men hvad vigtigere er – ovenstående var også et af svarene på spørgsmålet where to start???? V3 fra mit forrige indlæg. Før man hopper ud i V3 skal man sikre sig

1) At systemet, man websitet op i, kan udvides, når behovet ændres
2) At systemet skal være let at ændre i og at der er mere end én medarbejdere, der ved hvordan sitet skal redigeres
3) At systemet giver muligheder for at være lidt oppe på beatet hvad angår layout
4) At det ikke går hen og bliver en usandsynligt dyr løsning – dyre løsninger har det med at bremse lysten til at prøve noget nyt

… fortsættelse følger….

4 thoughts on “Reflektioner om corporate websites II

  1. Tak for en interessant føljeton — jeg ser frem til fortsættelsen.

    Uden at det skal blive alt for meget snak om numre, spekulerer jeg dog på relevansen af v3 i 2007. Med al respekt, synes jeg, at det var det, vi var optagede af i begyndelen af dette århundrede… Opdateret indhold, flot layout, integration til backoffice-systemer.

    Jeg tror vi er ved v4 i dag. Det handler om at bruge sit site til at inddrage kunder, partnere og andre i sin forretning. At humanisere og gøre sin virksomhed mere transparant. At nedrive sin corporate firewall. At inddrage brugere og partnere i produktudvikling.

    Virksomheder, der går efter et v3 website (uanset om det er på DynamicWeb, Synkron eller noget lignende), vælger en på mange måder forældet approach til webkommunikation.

    Men måske skal jeg bare holde kæft og vente på næste episode i din føljeton😉

  2. Rikke Halberg siger:

    Jeg er både enig og uenig med dig Andreas.
    For det er klart, at der er mere (det kommer nok under III – “Indhold”) men det er et faktum, at der findes rigtig mange virksomheder derude, som endnu ikke har taget fx Synkron eller Dynamic i brug.

    Det, du taler om – tror jeg – er det, du har oplevet hos Synkron: At kunderne er kommet til dig og har været klar til at følge med på beatet. Og så skulle de meget gerne være nået til en slags V4, hvor V3 er pænt overstået – layoutet er lækkert og systemerne er integreret etc.

    Men der, hvor jeg sidder, er mange af kunderne endnu ikke nået så langt til trods for, at det er pænt store virksomheder.

    Men man kan godt sige, at der var mange virksomheder i Danmark der tog fat på V3 allerede for 4-5 år siden. Så det er selvfølgelig et spørgsmål om, hvorfra man beskuer diskussionen🙂

  3. Jeg synes, der er meget stor forskel på, hvem man taler med i organisationen. Mange steder bobler det op med blogs og wikis, som ansatte selv går i kast med, fordi marketing/kommunikation/it ikke tillader det – eller fordi den eksisterende web-it-arkitektur ikke gør det muligt. Andre steder er det faktisk topledelsen, der har set lyset og vil i gang, men marketing og kommunikation modarbejder det (direkte eller indirekte), fordi de frygter tabet af kontrol. Så det er endnu et eksempel på, at det handler om, hvordan man beskuer diskussionen🙂

  4. […] jeg lovede en fortsættelse med emnet blogs og wikis, igen inspireret af den kommentar Andreas Johannsen smed her på bloggen for et par uger […]

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: