Interessante råd til Ungdomshuset

I det nye nummer af journalisternes fagblad, Journalisten (nr. 5/2007), har redaktionen sat et møde op mellem tre aktivister fra Ungdomshuset og Kim Larsen, der er direktør og kommunikationsrådgiver hos Burson Marsteller.

Formål: At give de unge en lektion i krisestyring for begyndere.

Artiklen, der går over hele to opslag, er vældigt interessant (jeg synes ellers, at mit fagblad bliver en tyndere og tyndere kop the) og rådene til Ungdomshuset lyder blandt andet:

– I siger, I er kreative. Vis det!
– I siger, I vil finde en løsning. Vis det!
– I siger, I tager afstand fra vold. Vis det!

Drop vold og konfrontationer. Lyt til kritikerne. Hold selvjustits. Drop politiet som fjende. Samarbejd med pressen. (forkortet)

Det bringer en interessant debat på banen: For er det overhovedet en kommunikationsrådgivers opgave at blande sig i, hvordan organisationen (kunden) vælger at agere? Handler kommunikationsrådgivning ikke blot om, hvordan man kommunikerer?

Det er et svært spørgsmål.

Personligt mener jeg, at en kommunikationsrådgiver også bør agere “politisk rådgiver”, hvis han/hun bemærker forhold, der uhensigtsmæssige eller ligefrem uacceptable.

God kommunikation kan sjældent redde dårlige intentioner eller ugennemtænkte handlinger. Det er altså ikke nok bare at kommunikere gode intentioner uden at leve op til dem, og som kommunikationsrådgiver bør man i mine øjne gøre kunden opmærksom på dette, hvis han ikke selv kan se det.

Ikke kun én gang, men derimod så tit man kan komme til det. Det er også i rådgiverens egen interesse, for hvor længe gider man kommunikere uden at skabe resultater?

Der er sikkert mange, der ikke er enige og derimod mener, at kommunikationsrådgiveren skal holde sig til at spinne en dårlig historie knap så dårlig. Men det blir altså ikke hos mig. Hvis folk dummer sig, så vil jeg ikke holde mig tilbage fra at gøre dem opmærksomme på det. Så kan det godt være, jeg vil hjælpe dem med at rode sig ud af det igen bagefter… måske…

Skriv et svar

