Irsk undersøgelse om it og PR

Jeg stødte fornylig på en undersøgelse fortaget i Irland af The Technology Journalists’ Association of Ireland. Undersøgelsen beskriver hvordan irske journalister opfatter de irske PR bureauer håndtering af it-virksomheder. Selvom undersøgelsen er foretaget i Irland – så ser jeg en række interessante resultater som jeg mener man godt kan overføre til det danske marked.

Undersøgelsen viser blandt andet, at:

– 64% mener, at PR konsulenterne kender deres kunders produkter og løsninger godt eller meget godtl
– 66% foretrækker at snakke med lokale PR bureauer – i modsætning til udenlandske bureauer
– 68% mener, at PR konsulenterne kender de områder som journalisterne dækker
– 50% mener, at det er svært at få software eller hardwaret tilsendt til test
– 24% laver jævnligt follow up på en pressemeddelelse direkte til PR bureauer
– 92% foretrækker at blive kontakte pr. mail
– 100% foretrækker billeder leveret pr. mail [JPEG – 100% mener at det er det bedste format]

Jeg vil mene – ud fra min erfaring at en stor del af ovenstående også passer på den danske journalistverden. Jeg håber dog at et par af procentsatserne er højere, når man tænker på vores bureau 🙂

Mere interessant er det med nogle af de skrevne kommentarer i undersøgelse:

“The main problem we encounter is that a release is sent out, and then there is no one available to speak about it. This happens a lot. Sometimes when you ask a PR person to explain what a release means, they just read the release back to you. Especially when it comes to more technical matters.”

“There aren’t enough attempts to pitch ideas for stronger stories any more. Too much of the time, we are contacted by PR people simply to try and get a press release or picture plugged.”

“I’ve noticed a tendency of some companies to put senior people into the winning of a big IT client and then as soon as they’ve won the business hand it over to a junior.”

Her er det at man kan begynde at se hvor skoen trykker og hvor man kan adskille de dygtige PR bureauer fra de mindre dygtige. Jeg anser ikke bureauer som seriøse, hvis de ikke som minimum har styr på historien og kan svare for sig – hvis en journalist skulle spørge – og så er det dårlig stil at lade en junior overtage en kunde hvis det er en senior man har “solgt” ind.

Mht. punktet om at pitche en ide ind til et medie, så anser jeg det for en af de mere interessante opgaver. For her kan man i samarbejde med en journalist være med til at udvikle en ide – som potentielt kan være en rigtig god historie. Og mediet får jo så også historien solo – så der er gevinst begge veje. Så jeg kan afvise (på mine vegne i hvert fald) at det er en form der ikke bliver brugt regelmæssigt. Jeg er nemlig stor tilhænger af denne form for PR arbejde og det er mange af de journalister jeg kender også.

Skulle der være nogen ude i cyberspace som er enig/uenig er man meget velkommen til at byde ind…

Skriv et svar

