Hvordan opfattes brugen af blogs i PR-verdenen?

Et interessant spørgsmål. Og det er da også andre der synes. Derfor er der også udviklet en mindre pilot undersøgelse om emnet. Undersøgelsen er udviklet af ScienceDirect og har følgende overskrift: “Blog power: Examining the effects of practitioner blog use on power in public relations”.

Undersøgelsen er lavet som en online spørgeskemaundersøgelse i begyndelsen af 2006. Der blev udvalgt 1.125 deltagere tilfældigt fra Public Relations Society of America – heraf deltog 132 personer.

Resultaterne viste følgende:

– Blogs er endnu ikke et standard værktøj blandt PR bureauer
– Blogs er dog anerkendt som et meget stærkt værktøj
– Dem som blogger føler, at de har højere prestige end dem som ikke blogger

Derudover viste resultaterne, at der var en udvikling af public relations bloggerne – en slags evolution:

Public relations bloggeren begynder at bruge blogs for at indsamle oplysninger og informationer – en slags research værktøj.

Dernæst bliver bloggen brugt mere professionelt og passivt. Hvor bloggen bruges i et strategisk øjemed.

Som toppen af evolutionen benytter public relations bloggeren bloggen som en to-vejs kommunikation, hvor de bliver en mere aktiv part i samtalerne og bloggeren bliver også mere aktiv i flere blogs og starter måske selv et par stykker.

Konklusionen af undersøgelsen var, at der var en klar sammenhæng mellem brugen af blogs og magt. Hvis man bare læser blogs vil det ikke give nogen større magt/prestige indenfor public relations verdenen. Men hvis man deltager aktivt vil det give større status og lade en fremstå som ekspert i public relations.

Rapporten kan downloades i en kort periode her
.

Jeg må sige, at jeg ikke er helt uenig. Godt nok er undersøgelsen “kun” en pilot undersøgelse med meget få respondenter – men jeg kan som PR mand godt nikke genkendende til nogle af de konklusioner der bliver draget. Nemlig den del hvor man bruger bloggen som en slags løftestang til at blive mere kendt eller opnå større prestige.

Men det ser jeg nu heller ikke kun som en negativ ting.

Overført til mig selv som kommunikationsmand og blogger så vil jeg sige, at jeg blogger fordi jeg har noget på hjertet – men også fordi det kan være med til at udvikle den måde hvorpå PR og kommunikation bliver brugt i Danmark. Og for at udvikle eller påvirke omverdenen, så skal den jo vide, at man er der. Derfor kræver det, at jeg bliver “kendt” – at nogen læser min blog og deltager i diskussionen. Men det gør de jo også kun, hvis jeg bidrager med interessante indlæg eller kommentarer. Hvis jeg bare skrev noget populært eller holdningsløst – så vil læserne og bloggerne miste respekten og droppe bloggen.

Som jeg tidligere har skrevet i et offline medie (Børsen) så skal man ikke bare blogge eller lave en blog bare fordi alle andre gør det . Man skal tænke før man blogger, og ikke mindst kun blogge hvis man har noget på hjertet.

Men hvad synes du? Læseren, bloggeren, PR manden/kvinden?? Lad mig høre

Skriv et svar

