Blog for penge

Blogs som ren rå markedsføring af produkter vinder mere og mere indpas i Danmark.Nu har et nyt dansk firma, der sætter “blog for penge” i system, set dagens lys. Semoblog, hedder virksomheden, der er gået i gang med at hverve bloggere, som for penge vil blogge om forskellige produkter – i første omgang lover Semoblog en hyre på mindst 40 kr. per indlæg.

Ideen er langt fra ny, men det er så vidt vides første gang i Danmark, at vi nu ser en virksomhed, der forankrer sig i denne organiseret form for “product placement” i blogs. Fordelen for de virksomheder, der køber Semoblogs ydelser, er åbenlyse. Får de positiv omtale i bare 500 blogs, er deres produkt allerede blevet godt eksponeret på nettet.

Faren ved denne “kommercielle” blogkultur, eller hvad vi nu skal kalde det, er selvfølgelig, at det risikere at underminiere den troværdighed, som mange bloggere naturligt har. Ikke en troværdighed, som vi kender det fra almindelige medier, men en troværdighed, der er forankret i, at vi forventer, at en blogger er som du og jeg og det er hans rene rå mening vi får i vedkommendes blog. Nogen vil måske sige, at det har man aldrig kunne være sikker på, men med de betalte indlægs indtog i danske blogs, så er de unge naive tider i hvert fald forbi. På den anden side, så er jeg nu heller så sikker på om Semoblog bliver en succes. I første omgang kræver det i hvert fald en storm af tilmeldinger fra interesserede danske bloggere og jeg tvivler på, hvor mange bloggere, der vil hoppe med på den nye pengevogn.

Er man i øvrigt interesseret i at læse mere om dette fænomen, så besøg Hovedet på Bloggen, der har skrevet mange gode indlæg om emnet – og det helt for egen regning.

6 thoughts on “Blog for penge

  1. Hej Jens. Jo, synes lidt det er anderledes fordi det er skjult. Ikke at j eg gør mig til dommer over skjult reklame, men i blogs synes jeg nok det er lidt problematisk.

    Jeg må indrømme, at jeg ikke kender til resultaterne fra udlandet, hvor fænomentet jo nok har eksisteret i et stykke tid. Jeg har kun hørt om “falske” blogs, som pr-bureauer eller virksomheder har sat i søen i forbindelse med et bestemt budskab eller i forbindelse med en krisestyring eller produktlancering. Men besøg eventuelt Trine Marie over på http://www.hovedetpaabloggen.dk, som har skrevet om emnet tidligere.

  2. Jeg er helt enig i at det vil underminere blogmediets “troværdighed” – som er baseret på at man tror det er folks ærlige meninger man læser, med “product placement” i blogs for penge.

  3. Jeg syntes nu det er mellemfin balance. Som udgangspunkt har blogs jo en anderledes form for troværdighed som der ville blive miste lidt for hen ad vejen. Men marketing er en flydende substans og selvfølgelig skal man her gøre brug af de bedste værktøjer til at kommunikere et budskab ud. Man må låne fra de forskellige brancher indtil det bliver en mainstream del af det nuværende medier.

  4. At tjene penge på blogindlæg er ikke helt nyt problemet er bare at de personer som dyrker det at blogge er ikke de samme som søger en indtjening på nettet
    for en “pengerytter” er de 40kr stort nok til at skrive en masse fyld blot for at score pengene
    jeg er selv indehaver af et tjen penge på nettet site
    http://www.tjenkassennu.dk og ved hvad folk går efter og de der tjener penge og har det som mål laver ikke indlæg der kommer fra hjertet.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s