Foredrag om blogs

I dag (rettelse: det var reelt i går fredag – det var over midnat før jeg fik skrevet dette indlæg) har jeg holdt et foredrag om corporate blogs på CBS. Mit foredrag var en del af et heldags kommunikationsseminar, hvor de deltagende alle havde en Master i Corporate Communication fra Handelshøjskolen i Århus.

Foredraget var en gennemgang af bloggens historie, fordele og begræsninger ved corporate blogs samt ikke mindst de uheldige eksempler der har været i den seneste tid om misbrug af blogs – som også er omtalt her på bloggingpr.

Det udviklede sig til en meget interessant diskussion – ikke mindst i forbindelse med de nye udfordringer som en virksomhed i dagens Danmark står over for – nu hvor bloggen er ved at blive en del af hverdagen. For hvordan skal en virksomhed for eksempel takle situationer, hvor nogen skriver grimt om ens virksomhed i en blog? Skal man deltage i diskussionen på den pågældende blog – skal man lade som om man ikke har set det? Eller hvad?

Delkonklusionen blev i første omgang, at det var noget man burde bruge lidt tid på at sætte sig ind i. Jeg kunne ikke være mere enig. For man bør som virksomhed lave en blog strategi på samme måde som man laver en marktingsstrategi og en PR strategi. Bloggen er en væsentlig del af den måde vi i dag kommunikere hvad enten man kan lide det eller ej.

Efter mit indlæg var der et interessant indlæg fra Marketingsdirektør Jens Storm Lernø fra Microsoft, som talte om hvordan det var at blogge som privatperson i et corporate perspektiv. Det skaber nemlig en række interessant dilemmaer, som han selv blogger om på sin private blog.

3 thoughts on “Foredrag om blogs

  1. Hej Christian,

    Tak for i går.

    Jeg har taget gruppens kommentar til efterretning, og bla. fjernet min URL fra min Corp e-mial signiatur.

    Har du en liste over dine Top-10 Blogs, eventuelt med et par CEO som blogger?

  2. Hej Jens

    En top-10 liste? Det er lidt svært – da jeg læser en del blogs for min private fornøjelses skyld og en del for deres faglige input. Men herunder er et forsøg på en top-10 liste samt en kort forklaring på hvorfor de er med (i en ikke prioriteret rækkefølge):

    http://www.filmz.dk – ikke en rigtig blog, mere et forum om film som er min anden lidenskab

    http://www.hovedetpaabloggen.dk – en af de bedste blogs i dk når det handler om begrebet blogs

    http://badpitch.blogspot.com – en god blog hvor jeg henter viden om hvordan man IKKE skal bruge blogs – de samler en del dårlige eksempler fra hele verden

    http://www.blogherald.com – god blog med mange nyheder om hvad der sker i blogverdenen

    http://www.micropersuasion.com – Steve Rubel’s blog. En af de førende bloggere som nu er senior vice president hos et af verdens største PR bureauer – Edelman

    http://technorati.com/ – tracker knap 60 millioner blogs – masser af viden indenfor et par tast på tasteturet

    http://bloombergmarketing.blogs.com/ – god blog omkring marketing

    http://patrickweb.com/ – en god “gammel” CEO der har blogget siden 97. Som tidligere vicepræsident i IBM ved han en del om hvad der sker

    http://pop-pr.blogspot.com/ – igen en god PR blog

    Og som den 10. får du lige et link til en oversigt over de fleste CEO der blogger rundt om i verden. Jeg kender ikke dem alle sammen – men der er nok at kigge på og blive inspireret af
    http://www.thenewpr.com/wiki/pmwiki.php?pagename=Resources.CEOBlogsList

  3. […] BloggingPR Seneste nyt om den danske og internationale PR-verden. « Foredrag om blogs […]

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: