Blogging og ROI

Gennem længere tid er jeg blevet spurgt om ROI (Return On Investment) i forbindelse med corporate blogging – sidst under mit foredrag i fredags. Og hver gang har mit svar været lidt tilbageholdende – for hvordan beregner man ROI af en corporate blog?

Men nu er der snart hjælp at hente. Nærmere bestemt fra den anerkendte analyse- og researchvirksomhed Forrester. To analyseeksperter Chloe Stromberg og Charlene Li fra Forrester har nemlig sat sig for at finde en metode til at beregne ROI på en corporate blog.

Hvordan de vil gøre dette, beskriver de i et interview med den amerikanske udgave af Computerworld.

De to analytikere vil blandt andet lave interviews med ni Fortune 1.000 virksomheder der har corporate blogs.

Charlene Li har følgende at sige omkring hvad der bestemmer ROI af en corporate blog:

“There are three major elements that drive the ROI of blogging. The first is benefits. The second is cost. The third, which is often overlooked, is managing the risks. The hard thing is measuring the benefits. Some might say that a benefit of a blog is that it brings you closer to your customers. Well, how do you measure that? What’s the value of that? Many companies don’t know the value of having a visitor come to their Web site. It’s really [about] breaking it down and getting it to the nitty-gritty and attaching a value to it. The costs are pretty straightforward in terms of the start-up costs of launching a blog and then the people and technology needed to maintain a blog. The third area is risk. Maybe a lawsuit might be filed as a result of something that was published in a blog. You look at the probability of something occurring, assign a value to that and calculate the risks.”

Den endelige rapport skulle være tilgængelig senere på året hos Forrester.

4 thoughts on “Blogging og ROI

  1. Hej Christian,

    Hvis du får fingeren i den rapport, må du meget gerne sige til.

  2. Hej Jens

    Jeg skal nok prøve at få fat i den – men hvis jeg kender Forrester ret – så kommer den til at koste en mindre formue.

    Men jeg skal prøve at opsnappe hvad der sker på den front og poste det her på bloggen – der vil med garanti blive blogget en del om dette emne i den nærmeste fremtid rundt om i verden.

  3. Det er et meget spændende område – ingen tvivl om det. Jeg faldt over en tilsvarende indgangsvinkel til området på: http://confusedofcalcutta.com/2006/10/06/musing-about-the-value-of-social-software/
    Det er meget spændende læsning, som kun kan anbefales. Der henvises til en ti år gammel artikel om ROI, som er rigtig interessant – også når den overføres til blogging.

  4. […] og Blogs – to rapporter fra Forrester I efteråret skrev jeg et indlæg om ROI og blogs – og jeg lovede dengang at jeg ville vende tilbage med mere nyt når analysevirksomheden Forrester […]

Skriv et svar

