Blog overvågning

Blogs bliver en større og større del af dagligdagen for både private og virksomheder. Og indholdet på de mest læste blogs får større og større indflydelse på flere og flere – ikke mindst i forretningsverdenen.

Det gør at traditionelle offline virksomheder begynder at tænke blogs ind i deres strategier -på godt (Arla’s blog) og ondt (WalMart/Edelman affæren – se her og her.)

Dertil kommer en ny disciplin – nemlig blog watch. Helt banalt handler det om overvågning af blogs – og her tænker jeg ikke på det traditionelle RSS feed, som vi bloggere jo tit er storforbruger af.

Hvor den “normale” blogger bruger RSS feeds og blogovervågning til at holde sig orienteret om hvad der bliver skrevet af interessante ting på ens favorit blogs – så handler blog watch om noget helt andet.

Nemlig en slags professionel overvågning – hvor det typisk sker på vegne af en virksomhed eller organisation, der ønsker at vide hvad der bliver skrevet/blogget om dem. Det kan både være de negative og de positive historier.

Som avisen Toronto Star skrev forleden dag er denne disciplin ved at finde vej frem.

Og her er det ikke usædvanligt, at det er et PR bureau, der varetager denne form for overvågning. Som direktøren for Environics Communications, Bruce MacLellan sagde i et interview til Toronto Star:

“The whole emerging world of blogging has to be on the corporate agenda. You need to know how blogging is changing your reputation and the way people get information about your products and services.”

Der er ingen tvivl om at blogs ændrer medieverdenen – og derfor er det kun naturligt, at virksomheder bliver mere og mere opmærksom på hvad populære blogs kan betyde for deres hverdag. Og blog watch giver også virksomhederne mulighed for at kommenterere på blogs, som eventuelt kan have misforstået noget fordi de måske manglede nogle oplysninger eller informationer. Derved kan virksomheder komme i direkte dialog med den private blogger på samme måde som en privat blogger kan komme i kontakt med en virksomhed via en corporate blog.

Hvis man tager de positive briller på er dette bare et skridt mod en endnu bedre dialog. Naturligvis kan det bruges langt mere kynisk af mere eller mindre useriøse bloggere og PR bureauer, men jeg vælger at se det positive i det.

2 thoughts on “Blog overvågning

  1. Trine-Maria siger:

    Enig – og da skoven af blogs kan være ret svær at overskue bliver der klart behov for professionelle der kan hjælpe virksomheder med at finde rundt og sætte søgninger op.

    Inde på overskrift.dk eksperimenterer de allerede med at man kan sætte en “overvågning” op på 5 søgeord – og så modtage mails, hvis der er nogen (både bloggere og andre medier) der skriver om en. De vil også tilbyde en professionel tjeneste, hvor man mod betaling – kan liste mange flere søgeord og få leveret resultaterne i indbakken.

    Der findes også tjenester som PubSub (pubsub.com) og så selvfølgelig Technoratis watchlists (technorati.com).

  2. Faldt også lige over denne her http://www.techdirt.com/tdci.php – her tilbyder de at samle og analysere relevante nyheder fra nettet – herunder blogs, online news, forum, osv. – baseret på søgeord og emner

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: