New Media Days – Netnyheder 2.0 i høj grad BETA

Kom igen!

Det er min kommentar til Lisbeth Knudsen (DR Nyheder) og Stig Ørskov (Politiken) , da medieverdenen kastede sig ind i New Media Days Rum 3 for at høre, hvad mastodonterne har at sige til deres forsvar. Hovedspørgsmålet, der blev fremført af Claus Sølvsteen, gik på, hvad strategien lige er, her i fremtiden…

Med i panelet var også Lars Jespersen fra Nordjyske, men ham har jeg ikke det store at udsætte på. De forsøger da i det mindste en hel del oppe nordenfjords.

Svaret var – fra begge – var “mere kvalitet i onlinejournalistikken”. Væk fra Ritzau-telegrammerne og ud i marken med netjournalisterne. Oooooooooooooh, big news, big news. Undskyld mig, men hvis det er det eneste saligtgørende for at lave et godt sted på nettet, hvorfor har I så ikke gjort det for længe siden? Sig nu ikke, at det er fordi, I ikke vidste det! Der er nemlig mange, der i årevis har råbt op om:

– mere kvalitet i form af selvstændig journalistik på nettet
– mindre sammenfald med papiravisen
– bedre udnyttelse af internettets muligheder for baggrundsmateriale, dialog, links, grafik, billeder etc.

Et godt sted at starte er ved min kæphest – som jeg under sessionen opdagede også er Trine Marias kæphest: Link dog ud i verden!

Stig Ørskovs undskyldning for, hvorfor Politiken ikke gør det: “Vi bryder os ikke om at linke til noget, der ikke er veldokumenteret og som vi kan stå inde for.”

Interessant! For hvis Politiken.dk ikke kan stå inde for de undersøgelser, som de refererer i én uendelig strøm “En undersøgelse foretaget af X viser at Y”, hvorfor i alverden skriver Politiken så overhovedet historien? Det er da ikke særligt betryggende?? “Vi tør godt referere en undersøgelse, men vi tør ikke linke til den, for tænk nu hvis den dumme læser finder ud af, at der er meget mere og meget andet i den undersøgelse end det, vi har valgt at skrive om!!!”

Hvad kan vi bruge det til i PR-branchen? Der er ingen grund til at pynte pressemeddelelsen med link til den undersøgelse eller rapport, som man har lavet – for journalisterne går ikke ind og tjekker den alligevel. De tror åbenbart blindt på alt, hvad vi og vores kunder og samarbejdspartnere melder ud som en tendens!

One thought on “New Media Days – Netnyheder 2.0 i høj grad BETA

  1. Trine-Maria siger:

    Jeps – 100% enig. Jeg bruger ingen af netavisernes hjemmesider af samme grund – jeg ender jo alligevel altid med at skulle google alle detaljerne frem. Min teori er efterhånden, at hvis det er vigtigt, så står det på en weblog …

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: