New Media Days – Anna, Andi, DJ & Syndi

Jeg lovede lige at uddybe Herman Gyrs indlæg om den digitale forbruger.
Gyr har udviklet modellen med Anna, Andi, DJ & Syndi til BBC og den går i al sin enkelthed ud på, at vi alle har nogen måder at opføre os på real life, som også spiller ind på måden, vi bruger internettet på.

Lige nu er jeg for eksempel DJ – den skabende.

Gyrs teori går ud på, at alle mennesker har behov for tidspunkter i livet, hvor vi
1) Slapper af, lader sig føre med, er inaktive, blot kigger på
2) Kommunikerer med andre mennesker
3) Skaber noget, arbejder, er kreative
4) Føler os som en del af en højere mening, fx ved at være en del af en familie, et netværk, en organisation eller lignende.

Det kan de fleste sikkert nikke genkendende til. Selvom jeg dog mener, at vi også lever i andre stadier.

Herman Gyr har så overført disse 4 stadier til den digitale forbruger:

Anna: Står for Analogue og betyder selvsagt, at vi har behov for “analog” underholdning: Flowtv, musik, entertainment, hvor vi bare ikke skal gøre noget, fordi vi har lyst til at sidde og stene foran fladskærmen.

Andi: Den halvt analoge, halvt digitale forbruger, der gerne vil kommunikere med andre mennesker, og underholdes gennem spil og leg, altså halvt interaktivt, halv passiv underholdning.

DJ (Eller Digital Joe, som Gyr kalder ham): Skaberen, der selv vil kreere indhold på nettet, lave hjemmesider, designe, blogge, publisere.

Syndi (Synthesize): står for del del af os, der vil deltage i et fælleskab, netværke, connecte.

Jeg spurgte Herman Gyr, om han nogensinde havde brugt teorien over for andre typer virksomheder end medievirksomheder; industrivirksomheder fx. Hans ord var nogenlunde således:

“Well, I have presented this to others, for instance in the medical industry and I have also been asked to do a presentation for Swiss Com – but in the future there will be more of this, defenitely”

Jeg tror ikke, man kan lave et corporate website, der tager hensyn til alle fire stadier – men jeg tror, at man skal huske de fire stadier, når man fx laver microsites (fx temaer eller spil) for virksomheder. Hvorfor ikke anmode de besøgende på det corporate site om at gå i DJ mood og komme med nye produktforslag… ?

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: