New Media Days – 1. dags oplevelser

Tja, det netværket i Øsknehallen virkede ikke i går, så en opsummering af gårsdagens oplevelser måtte altså vente til i dag.

Og det bliver også kun en kort opsummering af de ting, der umiddelbart var mest spøjse, anderledes, nye, uvante og ukendte. Og undskyld, der ikke er links, men nettet virker halvdårligt stadigvæk, så der er ikke plads til surf.

Guruen Doc Searls indledte første dag med at konstatere, at internettet ikke er et medie. Det er et “sted”. Det er måske ikke supernyskabende, men alligevel ret sjovt, når der nu sad alle de her mediefolk på tilskuerpladserne og spekulerede over (formentlig), hvordan de skal udnytte nettet som medie.

Herman Gyr introducerede os til den digitale forbrugers fire stadier: Anna, Andi, DJ Joe og Syndi, som han har udviklet til BBC (uddybning følger) og fortalte, at også hos BBC har de svært ved at se, hvad de kan bruge nettet til andet end som en ny medieplatform, hvor der stort set sker det samme som på den gamle platform- bare i digitalt format. BBC er dog gode til at udnytte internettets muligheder i dag – forholdsvis – men vi ser stadig samme problem hos de store mediekoncerner herhjemme… DR, TV2, JP, Politiken, Berlingske, EB, BT… er der nogen af dem, der er særligt nyskabende online? Nope.

Martin Dalgaard (TV Danmark), Palle Strøm (TV2) og Lars Grarup (DR) blev udfordret på fremtiden af Tim Frank Andersen – og ikke overraskende var der ingen af de tre, der tror på, at flowtv som vi kender det i dag, er et uddøende fænomen. Det tror jeg til gengæld – for når tv kommer til at køre udelukkende på den digitale medieplatform, så tvivler jeg på, at seerne vil finde sig ret længe i, at de ikke kan vælge, hvornår de vil se hvad – og særligt vil seerne kræve, at de kan få lov til at betale for lige præcis det, de vil se – og ikke andet!

Dagen sluttede af med et kig ind i de unges verden. New Media Days havde inviteret et panel af unge på 17-18 år, der blandt andet kunne oplyse os at:

– de hele tiden er på messenger
– de sms’er meget
– de hverken kigger eller klikker på bannerannoncer
– de bruger internettet til at holde sig orienteret
– de ville aldrig betale for en avis
– de vil gerne underholdes af tv uden at skulle “gøre noget”
– de chatter helst med folk, som de kender i forvejen
New Media Days indsamler alle blogindlæg her: .

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s